Flere og flere flyselskaber blander blod

Det nytter ikke noget at sidde tilbagelænet og vente, hvis man vil være med, hvor det foregår i den globale flytrafik. Der indgås løbende den ene konsolidering efter den anden, og vel at mærke, hvor de virkeligt blandt blod og høster eller taber sammen.

 

I Skandinavien ligger SAS og Singapore Airlines i starthullerne med den opskrift. I går publicerede Japan Airlines og IAG (International Airlines Group) med British Airways og Iberia, at de danner et nyt selskab, som skal være sammen om trafikken mellem EU og Japan, og dele på bundlinjen, når året er omme.  Om det skal være det ene eller det andet flyselskab, der flyver ruterne er ikke afgørende. Det kan også være et helt tredje.

 

Aftalen er godkendt både af briterne og af japanske konkurrencemyndigheder. Både JAL og IAG har også selvstændige selskaber med American Airlines over Atlanten.

 

Resultatet bliver et tæt masket net mellem London og japanske lufthavne som Tokyo og Osaka, men det ny samarbejde rækker også til europæiske lufthavne som Frankfurt og Paris.

Skrevet af Ejvind Olesen