Flere ser på rejser med smartphones og tablets

I forhold til sidste sommer er forbruget af Wi-Fi steget ti pct. på Spies familiehoteller Sunwing Family Resorts.

TURISME: Danmarks største charterrejsebureau har i forhold til sidste år denne sommer set mere end fordobling af kunder der bruger smartphones og tablets på selskabets hjemmeside. 90 pct. af bureauets rejser sælges online.

Danskerne udskifter i stigende grad computeren med smartphones og tablets, når der bestilles ferierejser, lyder meldingen fra Spies. Sidste år solgte Spies 231.000 af de 939.000 rejser som charterrejsebureauer solgte i Danmark.

I denne sommer sælger Spies ca. 90 pct. af sine rejser online – og i 35 pct. af tilfældene bruger kunderne en smartphone (14 pct.) eller en tablet (21 pct.). Det er mere end en fordobling i forhold til sidste år.

Kommunikationschef i Spies, Torben Andersen: ”Mobilerne bruges i første række som inspiration og til at finde rejsen – når rejsen skal bestilles og betales, sker det i ca. 55 pct. af tilfældene med computeren, der giver et bedre overblik.”

Den personlige kontakt til en sælger lever endnu. ”Ca. 6 pct. bestiller deres rejse via ’gammeldags’ telefonsamtale, resten af salget er tre pct. på grupperejser og en pct. ved personlig fremmøde i Spies’ butik,” siger Torben Andersen og tilføjer: ”I juli havde vi ca. 40 pct. flere søgninger på ordet ’afbudsrejser’ end i samme måned i fjor.”

Elektronikken holder ikke ferie

Når familien rykker ind i deres lejlighed på et Spies Sunwing Family Resort, selskabets hotelkoncept rettet mod børnefamilier, har de i denne sommer i snit 3,4 enheder (smartphones, tablets, computer m.m.) med.

”15 pct. af vores gæster er på ferie uden børn. På vores 13 Sunprime Resorts, Spies hotelkoncept til voksne på rejse uden børn, har parrene i gennemsnit medbragt 2,2 enheder,” siger Torben Andersen.

Top 5 over hvad gæsterne bruger tid på med deres elektronik er ifølge Spies: YouTube: 36 pct., Netflix: 14 pct., Apple/iCloud: 11 pct., diverse hjemmesider: 8 pct. og Facebook: 7 pct.

x

Læs Også

Hotelkæde tester blockchain

TECH: Men mange stadig forsøger at forstå, hvad blockchain kommer til at betyde for rejsebranchen, testes mulighederne på et hotel i Stockholm.

Google øger fokus på rejsebranchen

TECH: Tilløbet har været langt, men i løbet af 2017 er Google kommet i op i gear, når det gælder rejsemarkedet.

En app til personalet

TECH: Det plejer at være gæsterne, der kan hente en app for at gøre brug at hotellets service. Sådan er det ikke hos Arthur Hotels. Her er det de ansatte, der kommunikerer via mobilen.

Google app giver rabat på billeje og ture

TECH: Appen Google Trips tilbyder nu rabat på udvalgte aktiviteter, begivenheder og billeje på større destinationer – også i København og Aarhus.

Ny app fornyer hoteloplevelsen

HOTELLER: Den danske startup AeroGuest har udviklet en app, der skal gøre hoteloplevelsen bedre for gæsterne. Appen er lanceret hos Hotel Danmark som det første hotel i Norden.

Priser til easyJet for app

TECH: EasyJet og Travelport Digital har vundet to priser for brugervenlighed og design af flyselskabets app.