TURISME: Danmarks største charterrejsebureau har i forhold til sidste år denne sommer set mere end fordobling af kunder der bruger smartphones og tablets på selskabets hjemmeside. 90 pct. af bureauets rejser sælges online.
Danskerne udskifter i stigende grad computeren med smartphones og tablets, når der bestilles ferierejser, lyder meldingen fra Spies. Sidste år solgte Spies 231.000 af de 939.000 rejser som charterrejsebureauer solgte i Danmark.
I denne sommer sælger Spies ca. 90 pct. af sine rejser online – og i 35 pct. af tilfældene bruger kunderne en smartphone (14 pct.) eller en tablet (21 pct.). Det er mere end en fordobling i forhold til sidste år.
Kommunikationschef i Spies, Torben Andersen: ”Mobilerne bruges i første række som inspiration og til at finde rejsen – når rejsen skal bestilles og betales, sker det i ca. 55 pct. af tilfældene med computeren, der giver et bedre overblik.”
Den personlige kontakt til en sælger lever endnu. ”Ca. 6 pct. bestiller deres rejse via ’gammeldags’ telefonsamtale, resten af salget er tre pct. på grupperejser og en pct. ved personlig fremmøde i Spies’ butik,” siger Torben Andersen og tilføjer: ”I juli havde vi ca. 40 pct. flere søgninger på ordet ’afbudsrejser’ end i samme måned i fjor.”
Elektronikken holder ikke ferie
Når familien rykker ind i deres lejlighed på et Spies Sunwing Family Resort, selskabets hotelkoncept rettet mod børnefamilier, har de i denne sommer i snit 3,4 enheder (smartphones, tablets, computer m.m.) med.
”15 pct. af vores gæster er på ferie uden børn. På vores 13 Sunprime Resorts, Spies hotelkoncept til voksne på rejse uden børn, har parrene i gennemsnit medbragt 2,2 enheder,” siger Torben Andersen.
Top 5 over hvad gæsterne bruger tid på med deres elektronik er ifølge Spies: YouTube: 36 pct., Netflix: 14 pct., Apple/iCloud: 11 pct., diverse hjemmesider: 8 pct. og Facebook: 7 pct.