Flere tyske turister til Danmark

TURISME: VisitDenmark og partnere har i år fordoblet budget for TV-reklamer på det tyske marked. Det giver stor effekt. Ca. to ud af tre årlige udenlandske kommercielle overnatninger i Danmark kommer fra Tyskland.

Med en landsdækkende TV-reklamekampagne i Tyskland i januar har VisitDenmark og partnere åbnet øjnene for, at flere tyskere skal holde sommerferie i Danmark.

Omkring ni mio. tyskere har ifølge VisitDenmark fået øjnene op for Danmark som rejsemål på baggrund af reklamerne. 1,6 mio. vil sandsynligvis rejse til Danmark.

Tyskerne står for seks ud af 10 udenlandske turistovernatninger i Danmark. Det gør Tyskland til det vigtigste marked for Danmark. Derfor er VisitDenmark og en række turismepartnere gået sammen om en TV-satsning, der skal få flere tyskere til at blive interesserede i at holde ferie i f.eks. et feriehus ved de danske kyster.

Og TV-reklamerne har virket, lyder det fra VisitDenmark. En måling foretaget af Kantar Gallup viser, at cirka ni mio. tyskere har fået øjnene op for Danmark på baggrund af TV-reklamerne. Målingen viser, at 1,6 mio. tyskere sandsynligvis vil booke rejse til Danmark på baggrund af TV-reklamerne.

De gode resultater glæder VisitDenmarks nye markedschef i Tyskland, Mads Schreiner, der tiltrådte sidste efterår som afløser for Lars Ramme Nielsen.

Mads Schreiner siger: ”Vi er meget tilfredse med TV-reklamerne. Det er svært at slå igennem på det tyske marked. Men resultaterne viser, at når vi går sammen om en fælles indsats, kan vi trænge igennem med et budskab, der giver flere tyskere lyst til at holde ferie ved de danske kyster.”

Kantar Gallup har for VisitDenmark gennemført spørgeundersøgelse blandt 1.200 tyskere i alderen 18-64 år for at undersøge, hvordan tyskerne har reageret på de to spots for hhv. Die Dänische Nordsee og Die Dänische Ostsee.

Tyskland er dansk turismes største marked og står for omkring 60 pct. af alle kommercielle overnatninger i Danmark. Tyskerne har nem adgang til Danmark – via bil, færger fra Puttgarden, Rostock og Sassnitz, direkte tog samt med fly, der er dagligt over 50 flyvninger fra Tyskland til lufthavnene i København og Billund.

Partnerne bag VisitDenmarks tyske kampagne er Novasol, Dansk Kyst- og Naturturisme, Scandlines, Destination Sønderjylland, Ringkøbing Fjord Turisme og Destination Sydvestjylland.

Budgettet for årets store TV-reklamekampagne er 10,6 mio. kr. – en fordobling af budgettet fra 2016.

Lars Ramme Nielsen, VisitDenmarks daværende markedschef Tyskland, blev i oktober sidste år ny

salgsdirektør for de to varemærker DanCenter og Danland, der udbyder 8.000 feriehuse og 28 feriecentre i Skandinavien og Nordtyskland.

Lars Ramme Nielsen har tidligere sagt til standby.dk, at Tyskland er Danmarks vigtigste turismemarked. Især ved de danske kyster er der langt flest tyskere blandt udenlandske turister – og tre gange så mange tyskere besøger Danmark, som der er tyske gæster i de øvrige nordiske lande tilsammen. Alene ved de danske kyster har 80 pct. af alle udenlandske gæster et tysk pas.​