I september øgede Scandlines sin markedsandel med 0,24% i segmentet, hvor færre og færre pendler mellem Danmark og Sverige. Selv om der er tale om en mindre forøgelse, mener route director Henrik Rørbæk, at det er en vigtig tendens:
”Vi er i et svagt marked, men performer bedre end vores nærmeste konkurrenter. Vores vilkår er, at der er færre rejsende. Der er mindre naturlig trafik i form af pendlere, og samtidig er vi fortsat belastet af en aggressiv prispolitik fra den faste forbindelse.”
”Vi oplever for øjeblikket en stigning i de fritidsrejsende, blandt andet fordi vi har indført den nye AutoBizz-Smart, der er en effektiv løsning til alle, der har brug for at krydse sundet”.
AutoBizz-Smart placeres i bilens forrude, registrerer overfarten og sikrer, at kunderne betaler den billigste pris i forhold til deres rejsemønster. Bilgæsterne kan køre ombord uden at tage penge op af lommen eller bestille plads. Betaling for rejsen trækkes automatisk via Betalingsservice. I forhold til september sidste år har Scandlines haft en vækst på mere end 20% på AutoBizz-Smart.