Flybranchen protesterer mod svensk flyskat

ATR 72-600 tankes med biobrændstof på Bromma. Udslippet pr passagerkilometer faldt med 67%.

For 14 dage siden afleveredes høringssvarene på den svenske regerings forslag om flyskat til Finansministeriet. Otte ud af 10 høringssvar var negative. Den største kritik går på manglende nytte i forhold til klimaet.

”Vi vil have indgreb, som gør en forskel for klimaet, og flyskatten gør desværre, at omstillingen til bæredygtige fly går langsommere. Regeringen gør den klassiske fejl at se bort fra medborgere og firmaer, som bor langt fra storbyregionen og savner fungerende alternativer til flyet”, siger Christian Clemens, adm. direktør for BRA, Sveriges store indenrigsflyselskab.

”I flybranchen ønsker vi virkningsfulde initiativer for at mindske flyets klimapåvirkning både i Sverige og globalt. Det svenske indenrigsfly vil tage ansvar og gå foran og har derfor en fælles ambition om at halvere de fossile udslip i 2030, hvilket er 20 år før de globale mål for flybranchen. Regeringens måde at håndtere flyets klimaudfordring er gammeldags og kontraproduktiv og får os til at tvivle på, om det egentlig er klimaspørgsmålet, som er vigtigt eller om det bare er et forsøg på at øge indtægterne til statskassen”, siger Christian Clemens.

I februar fløj BRA premieretur til Umeå med den nye ATR 72-600, som er det mest brændstofeffektive fly på markedet. I tankene havde det 45% biobrændstof. Det reducerede udslippet pr passager med 67%. Det viser, at der findes holdbare løsninger på at mindske flyets klimapåvirkning her og nu. Forslaget om en flyskat gør det sværere at investere i nye, klimasmarte fly og i biobrændstof, som har betydeligt større klimaeffekt end en flyskat.

”I 2015-2016 har BRA investeret små to milliarder svenske kroner i nye fly, som er de mest brændstofeffektive på markedet, men med den usikkerhed, som flyskatten skaber, er vi tvunget til at afvente med den planlagte investering i CSeries, Bombardiers nye brændstofeffektive jetfly, som reducerer forbruget med over 35%”.

”De samlede årlige udslip, som beregnes reduceret fra flyene som følge af flyskatten, svarer til mindre end en time af den svenske biltrafiks udslip. Det er ikke rimeligt, at det sker på bekostning af tilgængelighed og konkurrencekraft for eksempelvis Norrlandsbyer og Gotland når der er mere effektive måder”, siger Christian Clemens.