Via Air fra Florida, der flyver en række regionale ruter i USA, får kritik af amerikansk luftfartsekspert. Foto: Via Air.

Flyekspert vred på flyselskab

Amerikansk ekspert på forretningsrejser skælder ud på flyselskabet Via Air fra Florida, som han mener er kandidat til titlen som et af USA’s værste flyselskaber.

Angrebet på det regionale flyselskab Via Air kommer fra Gary Leff på hans hjemmeside viewfromthewing.boardingarea.com

Han er ifølge sin hjemmeside en af USA’s førende eksperter på flyselskabers pointsystemer for optjente miles, bonuspoint og hyppige erhvervsrejser – et område han har dækket siden 2002. Han er medgrundlægger af hjemmesiden InsideFlyer.com og bruges tit som ekspert på området af amerikanske medier, står der.

En af Gary Leff’s seneste artikler har overskriften: ”New Worst Airline in the Country? Meet Via Air”

Først nævner han en anden kandidat til den ikke ønskværdige titel. Det er Sun Country Airlines fra Minneapolis som i april i år agterudsejlede hundredvis af passagerer i Mexico, da selskabet aflyste sæsonens sidste flyvning. Sun Country Airlines valgte ifølge Gary Leff at løse problemet ved at bede de berørte passagerer om at købe flybilletter med andre flyselskaber – i stedet for at hyre et andet flyselskab til at hente de strandede passagerer.

Betaler ikke de lovede penge
Herefter retter Gary Leff skytset mod Florida-flyselskabet Via Air, der betjener regionale ruter med seks Embraer ERJ-145 jetfly med plads til 50 passagerer og fire propeldrevne Embraer 120, der hver tager 30 passagerer.

Gary Leff gennemgår nogle af Via Airs passagerregler og priser for blandt andet indchecket bagage samt priser for ombooking af billetter. Han noterer blandt andet, at Via Air tilsyneladende ikke har interline-aftaler med andre flyselskaber, der kan hjælpe ved for eksempel flyaflysninger, ligesom der ikke overføres indchecket bagage til og fra andre flyselskaber.

”Så hvad sker der når Via Air aflyser en flyvning? Baseret på andre nyhedsmedier gennemgang af Via Airs korrespondance med berørte passagerer og informationer fra tidligere ansatte fra flyselskabets kundeservice, så sker der følgende,” skriver Gary Leff og fortsætter:
”Via Air oplyser, at de vil dække udgifterne til køb af en ny flybillet til et andet selskab – men de betaler bare aldrig.”

Som eksempel nævnes en familie på fire personer der angiveligt havde fået OK fra Via Air til at bruge 5.100 dollars på køb af nye flybilletter til et andet flyselskab efter en aflyst Via Air-flyvning. Fire måneder senere, efter mange rykkere, udbetalte Via Air 800 af de 5.100 dollars og oplyste familien om, at de kunne få resten af pengene i form af vouchers til kommende flyvninger med Via Air.

Artiklen fra viewfromthewing.boardingarea.com nævner flere andre lignende eksempler.

Relaterede artikler:

Stadig færre passagerer droppes fra fly

Delta stiller større krav til flyvende dyr

Ruter til over 40 USA-lufthavne fra Europa