Flyulykker skræmmer kun i kort tid

I marts måned sidste år forsvandt et MH370-fly fra Malaysia Airlines.

I marts måned sidste år forsvandt et MH370-fly fra Malaysia Airlines.

ONSDAGSKLUMME: En dybt alvorligt flystyrt med de værst tænkelige følger i går over Frankrig med Germanwings og 150 omkomne stopper kun kort danskernes rejselyst. – Værst ramte det rejsebranche med 9/11 i USA.

Af Ejvind Olesen

De danske forbrugere er normalt sikre på, at ulykker ikke sker med det fly, de selv skal med. Har de måske ikke hørt, at det er sikrere at flyve end at gå på gaden? Alligevel kan de begynde at tvivle jo tættere en ulykke rykker på.

Når et velfungerende selskab som Germanwings’, datterselskab af Lufthansa, moderne rigtigt vedligeholdt fly med en erfaren tysk kaptajn (6000 timer) pludseligt styrter mod jorden på en rutineflyvning fra Barcelona til Düsseldorf, så skærpes opmærksomheden unægteligt.

Men efter nogle få dage, og hvis der kommer en god forklaring på ulykken, nærmer salget af flybilletter sig hurtigt det normale. Har man måske ikke lige hørt, at der aldrig har været så mange fly i luften som nu og aldrig er sket så få ulykker.

I året der gik, var der store fly, som for eksempel i Fjerne Østen og et fra Air France samt et enkelt over Ukraine, som styrtede eller bare forsvandt. Det betød flere omkomne, men i færre ulykker end i året før.

Den statistik kan man bare ikke bruge til meget. Det hele baserer sig på tillid til flyselskab og piloter. Der er altid nogle få, som notorisk er bange for at flyve, og de holder igen, men for langt de fleste er det hverdag om en uge, og påskeferien står for døren.

Det er også en kendsgerning, at de fleste flykatastrofer sker ved menneskelige fejl, enten i flyet eller på landjorden. Ofte varer det meget længe, før havarikommissionen når frem til en sandsynliggørelse af årsagen. Når den endelig kan offentliggøres,er det kommet så meget på afstand, at mange slet ikke bemærker det.

Vel er USA’s byer som Washington og New York langt væk, men de dramatiske forhold, hvor fly blev brugt som en slags ødelæggende våben 9/11 bed sig mere fast i svigtende salg af flybilletter, også i Europa og i Danmark, end man har set før eller siden.

Selv var jeg meget tæt på at beskrive de to ulykker med Sterling Airways i 70erne – det ene hvor alle ombord i flyet omkom, det andet hvor nogle omkom og andre blev meget forbrændte. Alligevel gik salget af charterrejser nogenlunde normalt, som jeg husker det.

Et er, at vi med stigende undren hører om et fly, som bare fuldstændig forsvinder, Noget andet er, at der over Europa tilsyneladende skydes et fly ned over Ukraine ved en fejltagelse.

Men gårsdagens hændelser virker ved deadline så foruroligende, at vi ikke bare lige ryster den af – og haster videre.