Flyv med SAS enklere og billigere

sas kabine stewardesseLUFTFART: På søndag har SAS premiere på sit nye klassesystem med et nyt servicekoncept og farvel til Business Class, Economy Flex og Economy Extra, og goddag til Go og Plus – i flere tilfælde er der tale om prisnedsættelser på 30 procent.

SAS spiller aktivt ud på tærsklen til sommeren. Søndag 9. juni indføres to klasse system på alle Europa-ruter. Farvel til den indviklede og ofte forvirrende klasseopdeling. Farvel til det blafrende gardin, som vi har kendt siden Jan Carlzon indførte Business Class.

I fremtiden er der kun tale om to klasser, nemlig Go, en god betegnelse i stedet for Economy, og Plus i stedet for det oprindelige Business Class, hvor alene navnet skræmte enhver bogholder i firmaet. Det blev senere af hensyn til samme bogholder til betegnelser som Economy Extra. Det lød ikke slet så dyrt, men det var det. Alt sammen relaterende til Europaruter før og i fremtiden.

Det kan være svært at få en fuldt dækkende forklaring på, hvad det betyder for priserne, og et gennemsnit kan sige både meget og lidt, men på pressemødet i går i Københavns Lufthavn blev det oplyst, at der i gennemsnit er tale om en reduktion, der vil noget, fra Economy Extra til fremtidens Plus.

Udviklingsdirektør Philip Wågnert oplyste, at startpriserne i gennemsnit på Go er ca. 30 procent billigere end de nuværende Economy Ekstra. Indenrigs er det 28 procent og på Europa 31 procent.

Nogle eksempler giver beviset. Før kostede det på den dyre klasse 3.208 kr. til London. Nu er startprisen 1.699 kr. På København til Paris går prisen fra 2.380 kr. til 1.799 kr.  – Nogle Go startpriser er 499 kr. på London-ruten, 599 kr. på Paris og 499 kr. til Billund.

Hvor mange pladser, der er på den enkelte afgang, gives der ikke noget svar på. Det afhænger af bestillingstidspunktet og belægningen. Derfor er det naturligvis ikke muligt konkret at finde konkurrence niveauet med andre selskaber, men den gode vilje til lavere priser er i hvert fald til stede.

Konceptet oversøiske fortsætter som hidtil. Om den løbende kampagne på de oversøiske ruter får man, når man spørger, hvordan det går samme svar fra alle SAS chefer. ”Det går bedre en forventet”. Nu er spørgsmålet bare, hvad havde man ventet?