Danske Konferencecentre vil udvikle et kodeks for bæredygtighed indenfor møde- og konferencemarkedet. Mødebookerne får en guide så de kan se, hvilke af Danske Konferencecentres partnere, der er bæredygtige. Arkivfoto fra Danske Konferencecentre.

FN’s Verdensmål skal med i mødeplanlægning

Danske Konferencecentre vil have sine 112 medlemmer til at inkludere FN’s 17 Verdensmål i deres kerneforretning. ”Det vil give øgede markedsandele,” siger foreningens direktør.

”Som forening er det muligt for os at påvirke branchen bredt. Et styrket fokus på bæredygtighed blandt vores medlemmer vil også betyde en forbedret gæsteoplevelse, en stærkere platform blandt lokale partnere, øgede markedsandele og penge at spare på bundlinjen.”

Det siger Marlene Horsbøl Sylvester-Hvid, administrerende direktør for Danske Konferencecentre, der i øjeblikket tæller 112 møde- og konferencesteder landet over.

Danske Konferencecentre har nu sat sig som mål at tilbyde sine medlemmer hjælp til, hvordan de kan styrke deres bæredygtige forretning ved blandt andet at koble sig på FN’s 17 Verdensmål. Det skal ske i samarbejde med konsulentvirksomheden Hansen & Ersbøll Agenda, der skal hjælpe interesserede medlemmer af Danske Konferencecentre i at leve op til FN’s Verdensmål.

Forløbet vil bidrage til Danske Konferencecentres udvikling af et kodeks for bæredygtighed indenfor møde- og konferencemarkedet. Det betyder, at mødebookerne fremover får en guide til at se, hvilke af Danske Konferencecentres partnere, der er bæredygtige.

Det koster mange ressourcer at holde konferencer. Der er behov for ny, bæredygtig tænkning, mener Danske Konferencecentre, som nu vil gøre foreningens partnere til nærmest eksperter i at levere på FN’s Verdensmål.

Hjælp til styrke bæredygtige forretning
”Får vi brugt alle vores grøntsager? Er der plads til udsatte kolleger? Og kan vi mindske vores affald? Spørgsmål om bæredygtighed er lette at formulere, men kan være svære at finde svar på, hvis man som konferencecenter samtidig skal varetage den daglige drift og forplejning af sine gæster,” siger Marlene Horsbøl Sylvester-Hvid i pressemeddelelse fra Danske Konferencecentre.

Derfor har Danske Konferencecentre sat sig som mål at tilbyde sine medlemmer hjælp til, hvordan de kan styrke deres bæredygtige forretning.

Marlene Horsbøl Sylvester-Hvid oplever at møde- og eventbranchen har fået øjnene op for den værdi, et bæredygtigt fokus kan give forretningen.

Hun er glad for, at foreningen kan være med til at give et målbart, strategisk skub til, at partnerne gør verdensmål til hverdagsmål ved eksempelvis eliminering af engangsservice, madspild, unødvendigt papirmateriale samt øget fokus på økologi og bedre indeklima.

Relaterede artikler:

Flere ville være vært for danske mødeplanlæggere

Kandidatindsamling til Danish Meeting & Event Award

Rejsebureau skifter fokus fra sportsrejser til MICE