Direktør Per Ankær fra MCI Copenhagen (t.v.) og Greentourismorganization.dk’s sekretariatsleder og program manager Mikal Holt Jensen (t.h.). (Foto: HORESTA | PR)

Første danske kongresarrangør får grøn certificering

Et stort fokus på at træffe bæredygtige valg på en række områder har ført til, at MCI Copenhagen har opnået en miljøcertificering, der er udviklet af HORESTA og Friluftsrådet.

Den grønne omstilling spiller i stigende grad en rolle, når kunderne eksempelvis træffer beslutning om hvilket hotel, de vil bo på, eller hvor de vil afvikle store begivenheder. Det er i hvert fald erfaringen hos kongres- og eventbureauet MCI Copenhagen.

Det har virksomheden taget bestik af, og derfor er den blevet den første danske kongres- og eventarrangør, der har opnået miljøcertificeringen Green Tourism Organization (GTO), som er blevet udviklet og indført for at sætte et større fokus på bæredygtig turisme.

Certificeringen bygger oven på det fundament, der er blevet lagt med Green Key, som i dag er udbredt til 60 lande og tildelt flere end 3.000 virksomheder. Green Key fokuserer dog primært på hoteller og overnatningssteder, og derfor mente man, at der var behov for et supplement.

Handling bag ordene
Det er baggrunden for, at HORESTA og Friluftrådet har lanceret Green Tourism Organization. Meningen er, at denne certificering skal tildeles til destinationer, turismeorganisationer samt kongres- og konferencearrangører, der gør en særlig indsats i forhold til bæredygtighed.

Ifølge direktør Per Ankær fra MCI Copenhagen er det glædeligt, at virksomheden nu er blevet certificeret. Dermed kan man nemlig dokumentere over for kunder og andre interessenter, at MCI ikke blot nøjes med at tale om bæredygtighed.

”Vores kunder efterspørger i stigende grad bæredygtighed og miljørigtige valg, når de vælger, hvor deres næste event, konference eller kongres skal foregå. Derfor er vi også stolte af, at vi nu kan dokumentere, at vi rent faktisk sætter handling bag vores ord.”

Både ledelse og organisation vurderes
Virksomheder, der ønsker at opnå en Green Tourism Organization-certificering, bliver udfordret på en række områder, og for at opnå certificeringen blev MCI Copenhagen vurderet på 140 forskellige kriterier.

Det drejede sig blandt andet om ledelsens prioritering af eksempelvis miljøhensyn samt hvor bæredygtigt, der handles ind. Derudover spiller det interne forbrug af el, vand og varme også en rolle, ligesom der foretages en vurdering af, hvordan man promoverer bæredygtighed over for kunderne.

”Vi er glade for at certificere endnu et medlem af GTO-ordningen. I forhold til kongres- og eventbranchen er der store ambitioner om et større fokus på miljø og bæredygtighed i Danmark, fordi emnerne fylder mere og mere hos kunderne. Og med dette nye medlem af GTO håber vi, at flere fra branchen følger efter,” udtaler Mikal Holt Jensen, der er sekretariatsleder og program manager hos Greentourismorganization.dk, om udnævnelsen af MCI Copenhagen.


Relaterede artikler:

Fem danske attraktioner først med nyt miljømærke

Ny miljømærkning skal styrke dansk eventbranche

Grønne stempler til VisitAarhus og VisitAalborg