”Der skal arbejdes for at skabe viden om klimaaftrykket, for eksempel i forhold til feriehusenes,” siger chefen for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv. Arkivpressefoto fra VisitDenmark.

Fokus på bæredygtighed skal styrke dansk turisme

”Det kan godt være, at håbet hos virksomhederne om hurtig genåbning lige nu kun er lysegrønt. Men turismen bør være grøn,” siger chefen for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv.

I disse dage lyder startskuddet til arbejdet med en ny strategi for Danmark som en førende bæredygtig turistdestination. Den skal være grøn, skriver Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi, Dansk Erhverv, i et debatindlæg på Klimamonitor, der ejes af Politiken.

Han fortsætter: ”Uanset at COVID19 trækker dybe sår i dansk turisme og oplevelsesøkonomi og genstart naturligt skal have en plads, så skal klimahensyn være centrale i den kommende strategi, som Dansk Erhverv netop har givet første skriftlige inputs til.”

Ifølge Lars Ramme Nielsen har dansk turisme en styrkeposition, når det gælder grønne løsninger og bæredygtige ferieformer. Og når verden åbner igen, ”er det helt afgørende, at Danmark bruger det forspring til at genstarte dansk turisme,” skriver Lars Ramme Nielsen og fortsætter:

”Derfor er det centralt, at der i den nye nationale strategi fokuseres på mulighederne for at udvikle endnu mere bæredygtighed i dansk turisme og på markedsføring af de mange eksisterende grønne og bæredygtige tilbud, som dansk turisme allerede i dag leverer.”

Vigtigt at bruge input fra klimapartnerskaber
Dansk Erhvervs turismeansvarlige siger også, at dansk turisme er langt fremme, når det gælder bæredygtighed:

”Danske hoteller og restauranter er i front, når det gælder miljøcertificeringer, økologi og kampen for at reducere madspild. I landets feriehuse investerer de private ejere i stor stil i energirenoveringer,” siger Lars Ramme Nielsen og tilføjer:

”Og det danske land byder med talrige andre klimavenlige rejseformer, for eksempel cykelferie, på oplevelser til fremtidens turister, der i stigende grad vil efterspørge netop det bæredygtige valg.”

Han peger på, at Dansk Erhverv ser en række centrale retninger for en klimavenlig turisme i Danmark. ”På turismeområdet inkluderer det arbejde blandt andet Svanemærket, Ø-mærket samt Green Key-certificering. Der skal desuden arbejdes med nye modeller for at skabe ensartet viden om klimaaftrykket, for eksempel i forhold til feriehusenes klimaaftryk, så den viden kan give forbrugeren mulighed for at træffe mere bæredygtige valg,” mener Lars Ramme Nielsen som tilføjer:

”Der er således nok at tage fat på. Det kan godt være, at håbet hos virksomhederne om hurtig genåbning lige nu kun er lysegrønt. Men turismen bør de næste år være grøn.”

Relaterede artikler:

Nyt år med øget fokus på dansk indlandsturisme

Disse 24 danske hoteller blev miljømærket sidste år

Dansk turisme skal have turbo på bæredygtig vækst