Føl på en dansk ferie

De tyske børnefamiliers overnatninger er siden dansk turismes gyldne år halveret. Det skal ændres via aktiv markedsføring, hvor udstillingsgæster ligefrem kan dufte og føle på et moderne dansk feriehus uden minder fra dengang moster Odas aflagte møbler fyldte sommerhusene ved vestkysten.

Dansk turisme har mistet fire mio. tyske feriehusovernatninger siden de kronede dage i 80èrne og 90èrne. Det er der mange grunde til, primært at tyske familier nu kan holde en billigere sommerferie i deres hjemland ved den lange kyststrækning i det tidligere DDR. Tyskland har selv fået både hav og strand.

Den kendsgerning skal imidlertid ikke holde Danmark tilbage. VisitDenmark går sammen med feriehusudlejerne DanCenter, Feriepartner Danmark, Sol og Strand og NOVASOL om en såkaldt eventmarkedsføring.

Et dansk feriehus skal på turne i Tyskland på en lang række rejse- og ferieudstillinger. Den største enkeltstående markedsføringsindsats, fastslog man i går, da huset blev sendt af sted med rejsegilde i Slagelse.

Huset skal blandt andet til Berlin, Hamburg og Düsseldorf. Indenfor dufter det af friskbrygget kaffe og nybagt brød. På terrassen er grill, og på siden af huset ligger en kano. Det hele skal munde ud i at inspirere tyskerne til at opleve dansk natur og smage på Danmark. Gør det så noget at det regner? Det har aldrig generet tyskerne i deres gule regnfrakker.

”Vi vil på turneen vække tyskernes minder fra Danmark, så de genopdager barneglæden og får lyst til at give oplevelsen videre til deres børn. Vi vil også tiltrække tyskere, der endnu ikke har besøgt Danmark. De skal opleve, hvordan feriehuset i dag opfylder deres behov for at være sammen. Dyrke dansk hygge i et tidssvarende fritidshus,” siger Lars Ramme Nielsen, markedschef for VisitDenmark i Tyskland.