Ferierejsende. (Foto: Easy Jet | PR)

Forbrugere prioriterer stadigvæk at komme på ferie

Konklusionen i en undersøgelse, der er foretaget blandt 2.000 britiske forbrugere, er, at 64 procent af dem planlægger at tage på ferie næste år til trods for den økonomiske situation i verden.  

Stigende priser på fødevarer og energi samt en usikker situation i verdensøkonomien har fået både analytikere og organisationer til at pege på, at der kan komme recession – en periode med økonomisk nedgang – i løbet af næste år.

Det vil formentlig betyde, at forbrugerne vil ændre deres indkøbsmønstre ligesom under COVID-19-pandemien. Flere analytikere forventer blandt andet, at der vil blive købt færre luksusvarer. En ny undersøgelse peger dog på, at i hvert fald en del af de britiske forbruger ikke har intentioner om at spare ferien væk.

Det er flyselskabet EasyJet, der står bag undersøgelsen, som er blevet foretaget i løbet af november i år, hvor 2.000 personer er blevet stillet en række spørgsmål vedrørende deres holdning til feriens betydning samt hvilke ferieplaner de for nuværende har i 2023.

Skærer ned på andre områder
EasyJet oplyser, at 64 procent af de adspurgte personer svarede, at de i øjeblikket har planer om at rejse på ferie til udlandet i løbet af næste år, mens 66 procent af respondenterne fremhævede en ferierejse som det vigtigste, de planlægger at bruge penge på i 2023.

En del af besvarelserne peger på, at de britiske forbrugere er klar til at skære andre ting fra for fortsat kunne holde ferie til trods for de stigende udgifter. Omkring 46 procent vil gå mindre ud at spise, 40 procent vil købe færre stykker nyt tøj og 33 procent vil droppe store udgiftsposter som eksempelvis at købe en ny bil eller renovere huset.

Udover at bruge færre penge på andre former for luksus, vil en del af de adspurgte briter også justere den måde, de rejser på. I alt 66 procent svarer eksempelvis, at de vil være mere tilbøjelige til at vælge et lavprisflyselskab end tidligere, mens 70 procent påtænker at rejse til en destination i Europa for at holde udgifterne nede.

En fjerdedel vil rejse mere
Ifølge EasyJet svarede omkring halvdelen af respondenterne, at de fortsat agter at tage på det samme antal ferier, som de normalt gør, ligesom de også forventer at bruge et nogenlunde lignende beløb, selvom den økonomiske situation muligvis ser anderledes ud til næste år.

Yderligere er meldingen fra godt en fjerdedel af forbrugerne i undersøgelsen, at de på nuværende tidspunkt planlægger at tage på flere ferier samt bruge et højere beløb på destinationerne næste år sammenlignet med 2021.

Budskabet om, at ferierejsen fortsat er en luksus, der bliver prioriteret af forbrugerne, stemmer godt overens med en pointe fra aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank. Han fortalte for nyligt til Standby.dk, at han tror, efterspørgslen på rejser også vil være der næste sommer trods de økonomiske omstændigheder.


Relaterede artikler:

Analysechef tror rejsebranchen undgår recession

”Rejsebranchen kan rammes af den perfekte storm”

Kunderne er der: Men energikrise kan ramme salget