Forbrugerombudsmand hænger flyselskaber til tørre

I dag blev der sat offentligt navn på i alt seks flyselskaber og et enkelt online rejsebureau, som ifølge Forbrugerombudsmanden vildleder forbrugerne med forkerte priser.
De syv flyselskaber er, i alfabetisk rækkefølge: Aer Lingus, airBaltic, Air Berlin, Brussels Airlines, Ryanair og SkyEurope. Desuden nævnes online rejsebureauet Seat24.com som en af de skyldige.

Forbrugerombudsmanden har givet de syv nævnte adskillige advarsler og påbud om at rette deres websider, så forbrugerne får oplyst den reelle pris på en flyrejse med selskaberne. Men selskaberne har ikke reageret, og derfor har Forbrugerombudsmanden nu taget det noget usædvanlige skridt at offentliggøre navnene på de syv. ”Forbrugerne har krav på at vide, hvor der kan være problemer” forklarer forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Hos Ryanair er man vanen tro i offensiven, og selskabet repræsentant i Danmark, Wilhelm Hamilton skyder øjeblikkeligt fokus væk fra Ryanair selv, og over på SAS: Til borsen.dk siger Hamilton, at ”Det er tydeligt, at den danske forbrugerombudsmand ikke repræsenterer de danske forbrugeres interesser, når han spilder sin tid med at publicere falske anklager mod Ryanairs hjemmeside, i stedet for at tage aktion over for SAS’ griske billetpriser og brændstoftillæg”.

Mens Ryanair og Air Berlin har tilkendegivet, at man ikke er enig i Forbrugerombudsmandens synspunkter har onlinerejsebureauet seat24.com meddelt, at man vil ændre sin hjemmeside til august måned, så man følger retningslinjerne fra Forbrugerombudsmanden.

Skrevet af Webredaktionen