Arkivfoto med Norwegian-passagerer i Aalborg Lufthavn (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

Forbrugerombudsmanden kritiserer Norwegian

Norwegians flypassagerer kan få vouchers udbetalt, siger Forbrugerombudsmanden, der har indskærpet betalingslovens regler for Norwegian. Seks forbrugere har klaget over flyselskabet.

Flyselskabet Norwegian er forpligtet til at udbetale værdien af såkaldte CashPoints, hvis kunder anmoder om det. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, som har indskærpet betalingslovens regler over for Norwegian.

I en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden står der blandt andet:

”Norwegian er kun forpligtet til at udbetale CashPoints, som er udstedt som refusion for aflyste flybilletter eller købt som gavekort. Det gælder ikke CashPoints optjent på flyvninger, eller som på anden måde er opnået uden, at der direkte eller indirekte er sket betaling herfor.”

Forbrugerombudsmanden har ifølge pressemeddelelsen modtaget seks klager over, at Norwegian afviste at udbetale CashPoints, der var udstedt som refusion for aflyste flybilletter eller købt som gavekort.

CashPoints bliver anvendt af Norwegian som et alternativ til almindelig betaling. Pointene kan bruges af kunderne til at betale for flybilletter, ekstra tilkøb eller til at få rabatter på deres rejser, oplyser Forbrugerombudsmanden.

”Hvis der er betalt, har kunderne ret til at få værdien”
Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at Norwegian er forpligtet til at udbetale CashPoints til pålydende værdi, hvis pointene er udstedt som refusion for aflyste flybilletter eller købt som gavekort og derfor ikke har været gratis. Det følger af betalingsloven. Retten til udbetaling gælder i op til et år efter udløb af gyldighedsperioden, oplyses det.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, der stopper med udgangen af oktober efter små ni år på posten, siger:

”Flere flyselskaber tilbyder en form for tilgodebevis til kunderne, hvis deres rejse er blevet aflyst. Hvis tilgodebeviset repræsenterer en ydelse, der er betalt for, så har kunderne ret til at få udbetalt værdien af tilgodebeviset.”

Norwegian har meddelt Forbrugerombudsmanden, at forbrugere, der ønsker udbetaling af CashPoints, som er udstedt i stedet for refusion eller er købt som gavekort kan henvende sig til flyselskabet. Kontaktinformationerne står i pressemeddelelsen fra Forbrugerombudsmanden.

Sidste år var Norwegian alene i Københavns Lufthavn næststørste flyselskab med 3,5 millioner passagerer, kun overgået af SAS med dobbelt så mange rejsende.

 

Relaterede artikler:

Norwegian: Halvårsunderskud på 300 millioner kroner

Her er de 20 største flyselskaber i CPH i 2022

Det offentlige køber flybilletter i Danmark for en milliard kroner