Forhindringsløb i luften over Europa

Passagerfly tvinges til at flyve så store omveje mellem de europæiske lufthavne, at der hvert år tilbagelægges 440 millioner kilometer mere end nødvendigt. Det fremgår af en ny rapport fra EU’s organisation for flyvekontrol, Eurocontrol.

De ekstra kilometer svarer til en ekstra CO2-udledning på næsten fem millioner ton. I gennemsnit er en flyvetur over Europa 50 kilometer længere, end den behøvede at være, hvis piloterne kunne programmere computeren til at vælge den kortest mulige rute.

”Der er tale om den største forhindring for en mere effektiv afvikling af de europæiske flyruter,” siger Lise Kronborg, operationsleder hos den danske flyvekontroltjeneste, Naviair.

Forhindringen skyldes, at passagerfly skal uden om Europas mange zoner med militære flyveforbud, hvoraf især områder i Frankrig og Schweiz er generende for trafikken mellem Nord- og Sydeuropa. De største omveje i europæiske luftkorridorer er det franske flyvevåbens øvelsesområder, der ligger ved Frankrigs grænser til Tyskland og Belgien.

Mellem 15 og 20 procent af lufttrafikken ud af dansk luftrum ledes gennem området, og hos Sterling er flyvechefen godt træt af situationen.
”Det er ubetinget dybt frustrerende, at de lukkede områder sender os ud på disse omveje. Og frustrationerne bliver jo kun større af, at de lukkede militærområder mange gange er fuldstændig ubenyttede, men alligevel kun i begrænset omfang kan benyttes af civil lufttrafik,” siger flyvechef i Sterling Claus Gammelgaard.

(Politiken, d. 8. marts, 2008)

Skrevet af