Fra krise til vækst på mødemarkedet

Scandic Danmark er blandt dem, der satser massivt på møder og konferencer – og kæden høster frugterne ved en fremgang i møde- og konferenceomsætningen på 20% i år til dato.

 

Et flertal af danske hotel- og konferencevirksomheder siger, at de har oplevet vækst inden for kursus-, konference- og mødesegmentet de første fire måneder af 2012. Det fremgår af en ny Horesta-rapport, og det er første gang, det er sket, siden Horesta i 2009 begyndte sine målinger.

 

”Man mærker, at investeringslysten er tilbage hos især de store og mellemstore virksomheder. De er begyndt at tage ud af huset igen og så er det meget positivt, at København kan tiltrække flere internationale kongresser. Ifølge Wonderful Copenhagen forventer hovedstaden at vinde 60 Internationale kongresser til fremtidig afholdelse. I 2011 vandt byen 50 kongresser,” siger Jens Mathiesen, adm. direktør i Scandic Hotels.

Scandic har mærket den positive udvikling og har bidraget med omfattende investeringer i form af  knap 100 millioner kroner i sine danske hotellers konferencefaciliteter i København, Aarhus, Aalborg, Horsens, Hvidovre og Kolding og har oplevet en vækst på 20% på konferenceomsætningen de første syv måneder og for hele året forventes en vækst på 30% i forhold til sidste år.

 

I 2011 kom der 5,6 millioner forretningsgæster til Danmark, viser tal fra Danmarks Statistik.

Skrevet af Flemming Juul