Fra SAS til jernbanen

Siden 2007 har Peter Svendsen (foto) været Director for Production Development hos SAS i Danmark, men 31. august siger han farvel til flyselskabet, han har arbejdet for i 21 år. Dermed forlader endnu en anerkendt chef SAS i Danmark.

 

Peter Svendsen med den skarpe hjerne og store analytiske evner kører dog ikke ud på et sidespor når han forlader SAS– tværtimod. 1. september tiltræder han som Banedanmarks nye trafikdirektør.

 

Banedanmark er en statsejet virksomhed under Transportministeriet med ansvaret for jernbanenettet; dog ikke landets privatbaner og Metroen i København.

 
Peter Svendsen begyndte som steward i SAS i 1989, hans interesse for og evner til at håndtere organisatoriske udfordringer, gjorde ham fra midten af 1990’erne til chef for purserne hos SAS i Danmark. Derefter fulgte andre udfordringer – et solidt værktøj til at arbejde med disse blev hjulpet på vej af en MBA-uddannelse.

 

En af Peter Svendsens store administrative poster hos SAS var fra 2001-2003, hvor han med titel af vicepræsident i Cabin Operations var basechef for de ca. 1.600 kabineansatte hos SAS i Danmark.
 

”Fra 2003, hvor Susanne Larsen blev adm. direktør for SAS Danmark i SAS’ dengang regionale struktur i de enkelte lande, var jeg ansvarlig for udviklingsorienterede projekter samt projekter med fokus på salgs- og produktudvikling,” siger Peter Svendsen til Take Off.

 

I sit nuværende job er han i spidsen for SAS’ udvikling af operationer, produktion, herunder at være med til at sørge for, at SAS holder sine høje placering som et af Europas mest præcise flyselskaber.
”Jobbet omfatter nærmest alle processer i forbindelse med flyafgange, senest samarbejdet med Københavns Lufthavn om at forbedre rejser med transit i København,” siger Peter Svendsen og tilføjer:

”Det har været en fantastisk tid i SAS. At jeg stopper skyldes udelukkende, at jeg nærmer mig 49 år og skal jeg prøve noget andet på denne side af de 50 år, er det nu. Og jeg har lyst til at bruge mine evner i en anden sammenhæng – selvom aspekterne i det nye job bliver de samme som i SAS, det handler om at levere varen i et stort trafiksystem.”

 
Banedanmark sørger bl.a. for, at 2.700 tog kan køre på jernbanenettet hvert døgn svarende til 38.000 afgange og ankomster med over 160 mio. årlige passagerer. Hertil kommer drift, vedligehold og nyanlæg på de 2.323 km jernbanespor, 4.028 sporskifter, 1.714 broer, 550 perroner og 103 elevatorer osv.

 

Peter Svendsen kender selvfølgelig folketingsmedlem J. K. Lauridsen gamle udtalelse: ”Næst efter kønsdriften er jernbanedriften den, der sætter flest lidenskaber i bevægelse” – og som trafikdirektør i Banedanmark kommer han nok i medierne, når der skal forklares, hvorfor togtrafikken kører eller ikke kører efter planen.

 
Peter Svendsen kender også jernbanedrift – om end i mindre målestok – fra barndomshjemmet i Frederiksværk. Her havde hans far en kæmpemæssig modeljernbane med over 40 lokomotiver og ca. hundrede passager- og godsvogne.

 
”Min far var skudt i tog, han var urmager og havde derfor evner indenfor finmekanik, så han kunne skille lokomotiver og togvogne ad. Og mange gange i barndommens ferier har familien imødekommet hans passion for tog ved at kigge på tog i udlandet,” husker Peter Svendsen. Han hjalp sin far med at bygge landskaber til den store modeljernbane, med at lægge spor, lave tunneller – og ikke mindst køre togene.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten