Fremgang hos Europas flyselskaber

Foreningen af europæiske flyselskaber – Association of European Airlines – har nu bekræftede tal for årets fem første måneder. Her var stigningen for AEA’s 36 medlemmer officielt 9,6 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. AEA oplyser, at de foreløbige passagertal for dets medlemmer ligger på ca. samme niveau i juni og juli i år.

 

Reelt er tallet dog omkring 6 pct., i det der skal tages højde for det store tab i passagerer i den uges tid i april sidste år, hvor der var mange flyaflysninger pga. den islandske askesky.

 

I alt havde AEA-selskaberne tæt på 140 mio. passagerer fra januar til maj i år. AEA tæller hovedparten af Europas ruteflyselskaber med f.eks. store selskaber som Air France, British Airways, Lufthansa og SAS.
F.eks. meddelte SAS i fredags, at det i juli havde haft en passagervækst på 6,6 pct. til 2,1 mio. passagerer sammenlignet med juli sidste år. Med de andre flyselskaber i SAS-koncernen indbefattet var væksten 7,7 pct. og kabinefaktoren 85,6 pct. – den højeste nogensinde for SAS-koncernen i en juli. Alene på SAS’ langruter nåede kabinefaktoren op på lige under 93 pct.

 

Lavprisselskaber som Easyjet, Norwegian og Ryanair er ikke medlem af AEA – de har deres egne forening, ELFAA (European Low Fares Airline Association).

 

Antallet af udbudte sædekilometre steg næsten 11 pct. i perioden og den gennemsnitlige belægningsprocent for AEA-selskaberne endte på lige over 74 pct.

 
Flyselskaberne i AEA havde sidste år 377 millioner passagerer, 2.800 fly, der betjente 630 lufthavne i 163 lande med i snit 12.000 daglige flyvninger. AEA-selskaberne havde sidste år 392.000 medarbejdere og en samlet omsætning på 615 milliarder kroner.

 

Skrevet af redaktionen