Nordic Tours havde sidste efterår en Ford Transit på besøg hos blandt andet franske rejsebureauer for at inspirere dem til at sende gæster til Fyn. Foto: Nordic Tours.

Fyn tiltrækker stadig flere udenlandske turister

Mens det danske rejsebureau Nordic Tours i år solgte små 1.300 rejser til nordeuropæiske turister til besøg på Fyn, er der allerede nu solgt mere end dobbelt så mange til 2020.

”Kør-selv-ferie til Fyn såvel som busrejser med korte og lange besøg på Fyn bliver stadig mere eftertragtet blandt vores kunder.”

Det siger Henning Bruun, forretningsudvikler hos Nordic Tours, i en pressemeddelelse. Nordic Tours, der betegner sig som Danmarks største udbyder af rejser til Norden, indgik i slutningen af 2018 samarbejde med Destination Fyn om salg af det fynske produkt til Nordic Tours’ store netværk af europæiske rejsebureauer.

Og stigningen i salget til at få øje på – både hvad angår rejser i bus og i egen bil, siger Henning Bruun og tilføjer:

”Vi har indtil videre mere end fordoblet salget henover det seneste år, hvilket betyder, at der i øjeblikket er booket 3.038 udenlandske turister til 2020 mod 1.267 i denne sæson. Og så er bookingerne af kør-selv-ferie endnu ikke begyndt at tikke ind.”

Nordic Tours sælger navnlig rejser de nordiske lande til tyske, franske, hollandske og belgiske rejsebureauer.

Mange udenlandske turoperatører med Fyn på programmet melder om stigende efterspørgsel på de fynske produkter, og salget går kun én vej, når man kigger ind i de kommende sæsoner. Det viser en opgørelse fra Destination Fyn.

Givtigt at samarbejde med rejsebureauer
Hos Destination Fyn siger markedskommunikationschef Sandra Schneider Neelmeyer:

”Det tyder på, at vores målrettede arbejde med at markedsføre Fyn – ikke kun til slutkunden, men også til rejseselskaberne – har båret frugt.

Det gearskifte vi foretog i forhold til bearbejdning af de internationale salgsled, da vi sammen med Odense Kommune indledte samarbejde med Nordic Tours, har virkelig sat fart på at bringe udenlandske turister til Fyn. Det har givet Fyn og vores medlemsvirksomheder en markant større synlighed og gennemslagskraft i forhold til internationale rejseoperatører.”

Tendensen gælder også for de andre udenlandske turoperatører, Destination Fyn arbejder sammen med, herunder Probus, CitiesandTours, BTO og Service Reisen Geissen, der oplever stigninger på mellem 20 og 60 procent i deres salg over de seneste to sæsoner af rejser til Fyn.

Stigningen i B2B-salget af pakkerejser til Fyn ser ud til at have bidt sig fast. Nordic Tours, der fungerer som en slags grossist i rejsebranchen, har nemlig fået flere rejsebureauer til at sælge de fynske produkter under et månedlangt roadshow syd for den danske grænse.

”Efter Nordic Tours i slutningen af september og starten af oktober har kørt de europæiske landeveje tynde i en Ford Transit proppet med smagen, duften og følelsen af Fyn, forventer vi, at mindst ti nye europæiske rejsebureaukunder vil inkludere Fyn i deres katalog for 2021,” siger Sandra Schneider Neelmeyer.

Relaterede artikler:

Disse 20 danske strande har det reneste badevand

Danske toprestauranter i nyt samarbejde

Comwell overtager Radisson-hotel i Danmark