Gamle tog på nye skinner

(Foto: René Strandbygaard © DSB)

DSB bliver nødt til at indsætte diesellokomotiver på Danmarks nye højhastighedsbane, der åbner i december 2018, skriver DR Sjælland.

Selv om banen bygges til hastigheder på op til 250 km/t, så venter DSB stadig på afløserne for de dieseldrevne ME-lokomotiver, da de 26 nye el-lokomotiver, som DSB har bestilt tidligst kommer i 2020.

Derfor bliver det diesellokomotiver, der skal trække de dobbeltdækkertog, som skal betjene den sjællandske regionaltrafik, oplyser DSBs trafikinformationschef Tony Bispeskov.

”Det bliver dobbeltdækkerne, der vil udgøre grundstammen i regionaltrafikken. Der kommer også IC3 og måske IC4 på strækningen, men primært dobbeltdækkere”, siger Tony Bispeskov til DR Sjælland.

”Med den nye strækning kan vi køre på flere spor og det, der nu tager én time fra Næstved til København, kan med den nye bane klares på 46 minutter”.

Pendlere fra Ringsted kan opnå en tidsbesparelse på syv minutter og fra Haslev 11 minutter.

Først når Ringsted-Femern banen er færdig vil passagerer på det sydlige Sjælland, Lolland og Falster få fuld effekt af arbejdet. Den 120 kilometer lange banestrækning forventes elektrificeret i 2024.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.