Blodpropper er en hyppig dødsårsag. Hvert år rammes omkring fire millioner af en blodprop i et af de dybe blodkar, der leder blodet væk fra benene. Diagnosen kaldes dyb venøs trombose (DVT).
DVT som følge af lange flyrejser er de senere år kommet i fokus. Det er påvist, at et stigende antal dør som følge af en lang flyrejse med trange pladsforhold. Generelt er der marginalt forhøjet risiko ved alle stillesiddende positioner under transport. Flytransport kan dog øge risikoen, idet luften i kabinen er meget tør og kan medføre dehydrering.
Man kan forebygge DVT på lange flyrejser ved at indtage Aspirin eller Kodimagnyl, der indeholder acetylsalicylsyre, som nedsætter blodets evne til at størkne. Desuden skal man drikke rigeligt, ligesom det tilrådes at bevæge sig rundt i kabinen. Man kan købe særlige rejsestrømper, der forstærker musklernes venepumpefunktion.
På baggrund af et akut dødsfald i 2001 udsendte EU-kommissær Loyola de Palaci en skrivelse med en kraftig opfordring til flyselskaberne om at informere om den mulige risiko. I 2004 besluttede EU-kommisionen
at finansiere et forskningsprogram sammen med WHO for at måle og vurdere sammenhængen mellem flyrejser og DVT. En WRIGHT-rapport fra 2007 konkluderer, at risikoen blev fordoblet efter en rejse på over fire timer, men at risikoen var begrænset til 1 ud af 6.000. Ved flyvninger over 12 timer var risikoen 1 ud af 1.000. I op til 4 uger efter en langdistanceflyvning er passagererne i en særlig risikotilstand.
Flyselskaberne opererer generelt med en sædeafstand på mellem 31 og 34 tommer på economy på de interkontinentale fly. SAS tilbyder 32”, det samme på hovedparten af flyvningerne hos Lufthansa. Derimod kan Air France, KLM, British Airways og Qantas kun tilbyde 31”. I toppen ligger Air China med 34” fulgt af Thai og TAP med 33”. Differencen på 3 tommer svarer til ca. 7,62 cm.
”Det er betænkeligt, at flyselskaber indskrænker fri servering på flyrejser af mere end 4 – 5 timers varighed, fordi en lang flyrejse, reduceret bevægelsesfrihed og begrænset adgang til væskeindtagelse øger udsatte passagerers risiko for at blive ramt af DVT”, siger direktør Ole Kirchert Christensen travelbroker Nordic.
Problemet er forstærket af EU-Kommissionens regler for væsker i håndbagagefra november 2006. Det er blevet mindre tilgængeligt selv at medbringe tilstrækkeligt med væske til en flyrejse.