Giv en ordentlig erstatning

carnival libertyCRUISEKOMMENTAR: Det lykkedes ikke for Carnival at få Liberty klar igen efter brand, og i går begyndte man at sende de 3.000 pasagerer hjem fra St. Thomas – og igen med en beskeden erstatning.

Det er sket før, og det vil ske igen. At et krydstogtskib er nødt til at afbryde et krydstogt næsten før det er begyndt på grund af uheldige omstændigheder.

Som omtalt i går udbrød brand i maskinrummet på Carnival Liberty, netop som skibet skulle lægge til kaj i Charlotte Amalia. Ingen, hverken passagerer eller mandskab, kom noget til, men skibet var ude af stand til at sejle videre – mens alt andet om bord fungerede.

Det betød, at passagererne fik en ekstra dag og nat på St. Thomas, men i går måtte man aflyse resten af turen til bl.a. Barbados og St. Kitts og begynde at skaffe flybilletter til ca. 3.000 personer.

Ikke svært at forestille sig skuffelsen, og nu kommer rederiet med det tilbud, som er så almindeligt og så skuffende. Tilbagebetaling af hele krydstogtet – ja hvad ellers? Og 50 procent rabat på en ny tur efter eget valg. Og 150 dollar til frit brug på skibet næste gang.

Efterhånden må det stå klart, at erstatningen må være en helt gratis tur. Det er blot et lille plaster på såret. Det er helt og holdent rederiets skyld, at varen ikke kan leveres.

Danske passagerer har deres på det tørre. De får fuld erstatning for turen og hotel og hjemrejse fra deres pakkerejse.

Men rederierne – og det gælder dem alle – må have forsikring mod den slags og deres kunder bør mindst have en gratis tur næste gang.