God forretning med el-tog i Danmark

Forudsætningerne er mange. For det første skal kontrakten med AnsaldoBreda om IC4-togene ophæves, der skal bygges en Femern-bro og elnettet skal gennemføres over hele landet, men så vil det ikke kun være miljøet, der får fordel af et skifte fra diesel til el – også den danske økonomi kan få fordel af det, skriver business.dk.

RUC-lektor Per Homann Jespersen siger, at hvis man lavede samme regnestykke i dag, som det, der i 2001 satte en stopper for elektrificeringen, ville det sikkert være en fordel med el. Dengang havde man bestilt de 83 dieseldrevne IC4-tog og kunne ikke få den fulde fordel af eldriften fra starten. Men hvis man må opgive IC4-togene bør man omvurdere el-projektet.

Han peger på, at stigende oliepriser, klimadebat og det forhold, at der udbydes flere el-tog end dieseltog, kan ændre billedet totalt.

Også trafikforsker Alex Landex fra DTU mener der er positive udsigter for el-togene – ikke mindst hvis man både skal skaffe nye tog i stedet for IC-4, men også når man betænker, at IC-3 togene også skal skiftes ud. Femernforbindelsen skal elektrificeres, og så mangler der ikke meget før eltog kan køre på hele Sjælland.

Skrevet af web-redaktionen