Godt år for DMC i en omstillingsperiode

Jens Ehlers.

Incomingbureauet satser endnu mere på MICE og gearer en anelse ned på handlingen af krydstogter, men har dog fortsat over halvdelen af alle anløb i København og 28 procent i datterselskab i Tallinn.

Det er næppe nogen hemmelighed i branchen, at der er flere penge at hente i MICE-industrien end i krydstogter. Konkurrencen i nogle havne er meget hårdt, og cruiseselskaberne presser citronen til det yderste.

Alligevel holder DMC på det nærmeste skansen i København, men der er også opgaver i udbud, som man ikke bøjer sig ned efter.

”Jeg er glad for de mange faste kunder vi har, og jeg mener da fortsat, vi har godt og vel halvdelen af alle anløb i København næste sommer,” siger adm. direktør og indehaver Jens Elers. ”I Aarhus har vi alle opgaverne, bl.a. en stribe anløb med Princess Cruises og ca. 4.000 passagerer pr. anløb.”

Han kan med tilfredshed notere, at DMC Gruppen med datterselskaber i Skandinavien, Finland og Estland i år omsætter for ca. 100 mio. kr. med et plus på bundlinjen på ca. tre mio. kr.

”Dybest set er overskuddet ikke imponerende, men vi arbejder med små marginaler. Oprindeligt var vi mest kendt for at løse opgaver for krydstogtselskaberne i størrelsesorden 70 procent cruise og 30 procent incoming.

Nu vender det, og i budgettet næste år regner vi med 60 procent incoming og MICE og 40 procent krydstogter. Især vores forretning fra Norge ser ud til at boome. Kan nordmændene finde en undskyldning for at tage til København, så gør de det. Og det skal de ikke høre et ondt ord for,” slutter han.

DMC har ca. 20 fast ansatte i København og en meget stor stab af freelance guider beskæftiget på en række specialopgaver. Hertil kommer selvstændige datterselskaber i Norge, Sverige, Finland og Estland.