Grønland er blevet en populær krydstogtdestination. Arkivfoto fra Wikipedia: Panoramio.

Grønland indfører afgifter til krydstogtpassagerer

Et krydstogt med besøg i Grønland bliver op til 100 kroner dyrere for hver passager. Og havneafgift for de allerstørste krydstogtskibe fordobles. Samlet giver det Grønland nye millionindtægter.

Grønlands regering, Naalakkersuisut, har vedtaget den bebudede nye passagerafgift for krydstogtpassagerer. Den bliver på 50 kroner og træder i kraft fra årsskiftet.

Ydermere kan de grønlandske kommuner ligeledes opkræve op til 50 kroner i en såkaldt miljø- og vedligeholdelsesafgift pr. passager, der går i land. Pengene fra den afgift kan kommunerne bruge på at forbedre eller vedligeholde havnefaciliteter – som eksempel toiletter, kajanlæg eller pontonbroer. Pengene må ikke bruges på andre kommunale områder.

Det skriver Grønlands Radio, KNR (Kalaallit Nunaata Radioa), på sin hjemmeside.

Samtlige partier stemte for de kommende passagerafgifter for krydstogtturister, ligesom partierne støttede, at beløbet hvert år kan justeres og tilpasses udviklingen inden for krydstogtturisme, skriver KNR.

Derudover fordobles den normale havneafgift for de allerstørste krydstogtskibe på mere end 30.000 bruttotons. Det vil give indtægter i omegnen af 12-16 millioner kroner. De skøn er dog meget usikre og kan variere alt efter, hvor mange krydstogtturister, der reelt kommer til landet næste år, fremgår det.

Vil give 20 millioner kroner
Ifølge KNR forventer den grønlandske landskasse at få tilført omkring fem millioner kroner yderligere, mens kommunerne kan forvente ekstra indtægter på op mod 15 millioner kroner i miljø- og vedligeholdelsesgebyr.

Frem til 2015 havde Grønland en passagerafgift per krydstogtpassager. Afgiften blev afskaffet efter analyse viste, at afgifterne gjorde skade på konkurrenceevnen i forhold til andre populære destinationer som Island og Svalbard.

Den grønlandske finans- og skatteminister, Erik Jensen, siger til KNR: ”Selvfølgelig er vi tilfredse i naalakkersuisut over, at der er en bred politisk enighed om indførelse af krydstogtpassagerafgiften. For det vil også gavne landet, at vi får flere indtægter til landskassen. Og så får kommunerne også mulighed for nogle indtægter til deres havneområder.

Det er en grundig afvejning ikke at sætte beløbet for højt, fordi vi har erfaringer fra tidligere med en relativ høj afgift som faktisk fik betydning for, at vi skræmte nogle krydstogtturister her i landet,” siger Erik Jensen.

Grønland: Flere krydstogtanløb end Danmark
Mens CruiseCopenhagen i år ifølge netværkets oplysninger til Standby.dk forventer omkring 519 anløb af krydstogtskibe i danske havne, er tallet anderledes højt for Grønland.

I maj i år var der tilmeldt 689 anløb ved grønlandske byer. Visit Greenlands direktør Anne Nivíka Grødem har betegnet det som et ”rekordantal.”

Den grønlandske turismeorganisation fortæller, at flere af de krydstogtskibe, som anløber i år, har over 2.000 passagerer, mens enkelte vil bringe flere end 3.000 gæster, og det stiller krav til anløbshavnene.

”Flere krydstogtskibe vil skabe pres på vores infrastruktur. Dét er vi nødt til at forholde os til som samfund,” sagde Anne Nivíka Grødem og fortsatte: ”Det er vigtigt, at ikke kun turismeerhvervet står klar til at modtage passagererne, men at hele samfundet er gearet til det i alle niveauer.”

 

Relaterede artikler:

Grønland: 3,8 millioner kr. for at hjælpe uheldigt krydstogtskib

Grønland eneste nordiske land på Lonely Planets nye Best in Travel-liste

Grønland vil hente millioner fra nye krydstogtafgifter