Foto fra Grønlands Naturinstituts forsknings- og fiskeriskib Tarajoq under arbejdet med at trække Ocean Explorer flot. Foto: Grønlands Naturinstitut.

3,8 millioner kr. for at hjælpe uheldigt krydstogtskib

Krydstogtskibet Ocean Explorer blev sidste uge trukket fri efter sin grundstødning i Grønland af skib fra Grønlands Naturinstitut – nu er regningen offentliggjort: 3,8 millioner kroner.

Af endnu ukendte årsager grundstødte det danskejede såkaldte ekspeditionskrydstogtskib Ocean Explorer mandag i sidste uge i Alpefjorden i Grønlands Nationalpark i det nordøstlige Grønland.

Andre af de mindre ekspeditionskrydstogtskibe var i nærheden, det nærmeste var Silver Endeavour fra Silversea Cruises, der var 100 kilometer fra det uheldsramte krydstogtskib. Men Ocean Explorer, der havde 206 passagerer og besætningsmedlemmer ombord, afslog hjælp fra det større Silver Endeavour.

I stedet blev der indgået aftale mellem Ocean Explorers danske ejer, SunStone Maritime Group/ SunStone Ships, og Grønlands Naturinstitut om at forsøge at få trukket det 104 meter lange Ocean Explorer flot.

Det lykkedes i torsdags for Naturinstituttets forsknings- og fiskeriskib Tarajoq, at trække Ocean Explorer fri af banken, der havde sat sig fast på.

Prisen var 3,8 millioner kroner
I en pressemeddelelse skriver Grønlands Naturinstitut, at der i (grønlandske) aviser og på sociale medier har været stor interesse for Grønlands Naturinstituts aftale med rederiet bag Ocean Explorer, SunStone Maritime Group.

”Den aftale, Grønlands Naturinstitut (GN) og SunStone Maritime Group indgik, havde til formål at kompensere GN for de udgifter og de risici, der forventeligt var forbundet med opgaven,” hedder det i pressemeddelelsen der fortsætter:

Opgaven blev vurderet og prissat til i alt 3,8 millioner kroner, baseret på (GN’s forsknings- og fiskeriskib) Tarajoqs daglige driftsudgifter og en generel risikovurdering af opgaven.

Aftalen med SunStone Maritime Group blev indgået af GN’s rederikontor og besætningen på Tarajoq. En erfaren maritimadvokat sikrede, at aftalen blev indgået efter juridiske standardvilkår (af 1959) for bugsering og slæbning. GN’s forsikringsselskaber har ligeledes godkendt aftalen inden arbejdet blev påbegyndt,” hedder det i pressemeddelelsen fra Grønlands Naturinstitut.

Efter Ocean Explorer var trukket fri, kunne det for egen maskinkraft sejle til nærmeste store havn, Reykjavik i Island, hvor det blandt andet blev inspireret af dykkere. Skibet lå tirsdag aften stadig i havnen i Reykjavik.

 

Relaterede artikler:

Grønlandsk grundstødning kan skade og styrke krydstogtsalg

Grønland: Flere krydstogtskibe end Danmark

Vil flyve krydstogtgæster med privatfly