De kommende nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat forventes at give markant øget turisme. På den baggrund præsenterer Grønlands turismesektor nyt fælles løfte om ansvarlig turismeudvikling.
Næste år åbner de nye grønlandske atlantlufthavne i hovedstaden Nuuk og i Ilulissat – senere følger lufthavnen i sydgrønlandske Qaqortoq.
De nye lufthavne forventes at give et boom i antal turistankomster til verdens største ø. På den baggrund har Visit Greenland netop på vegne af Grønlands turismesektor præsenteret ”et nyt fælles løfte om bæredygtig og ansvarlig turismeudvikling.”
Bag initiativet står over 70 grønlandske turismevirksomheder og organisationer, skriver turistrådet i en pressemeddelelse.
De mere end 70 grønlandske turismevirksomheder og organisationer deltog alle på konferencen Towards Better Tourism i Nuuk i april. Derudover har hele landets turismeerhverv været inddraget i høringsrunder, og de regionale turismeråd Grønland har været sparringspartnere.
En fælles retning
Under titlen ”Our Pledge Towards Better Tourism” lancerer Grønlands turismesektor en fælles retning, i form af et løfte, som de turismevirksomheder, der afgiver løftet, forpligter sig at efterleve.
Løftet – med fem overordnede tematikker – handler blandt andet om at respektere og styrke Grønlands naturværdier og kultur, at prioritere lokale fællesskaber og forretninger, samt om at skabe nye og attraktive muligheder i turismen for unge i Grønland, hedder det.
Samlet skal løftet og de fem tematikker bidrage til at sikre, at turismeudviklingen sker på et fælles værdigrundlag og bidrager til at skabe værdi for og med hele Grønland.
Nye lufthavne vil give en markant øget turisme
”Our Pledge Towards Better Tourism” sker med udsigten til, at de nye lufthavne efter alt at dømme vil medføre en markant øget turisme til Grønland – og som led i arbejdet med at formulere en ny national turismestrategi for både turismen i samfundet og for samfundet med øget turisme, skriver Visit Greenland.
I pressemeddelelsen siger Anne Nivíka Grødem, Visit Greenlands direktør:
”Blandt turismens virksomheder og organisationer er der et stærkt ønske om fælles og bæredygtig retning for turismeudviklingen. Derfor glæder det mig, at turismeerhvervet selv sætter en klar retning for en bæredygtig turismeudvikling, der kommer hele Grønland til gavn.”
Logo på hjemmesider
I forlængelse af lanceringen af ”Our Pledge Towards Better” håber Visit Greenland, at alle grønlandske turismevirksomheder og -aktører vil tilslutte sig løftet. Det vil indebære, at alle ”pledgers” – eller underskrivere af løftet – kan vise løftets logo på deres egen hjemmeside og bruge det i deres markedskommunikation, oplyses det.
De deltagende virksomheder vil også få synlighed på Visit Greenland’s hjemmeside vg.com/pledge og i internationale markedsføringsaktiviteter.
Samtidig er initiativet første skridt i et certificeringsprogram for Grønlands turismesektor, som efterspørges af det internationale marked.
Der er mere om de fem løfter på Visit Greenlands hjemmeside.
Visit Greenland, der er 100 procent ejet af Grønlands Selvstyre, er ansvarlig for at markedsføre landets muligheder og oplevelser til blandt andet turister og andre besøgende.
Relaterede artikler:
Visit Greenland: 2022 blev rekordår for turisme