Den grønlandske regering har foreslået en lovændring, som skal gøre håndteringen af skibsafgifter nemmere. Nu er et flertal dog ved at tegne sig til at hæve afgifter på krydstogt og andre udenlandske skibe.
Står det til politikere i Grønland, så skal der være højere afgifter for udenlandske krydstogtspassagerskibe og andre udenlandske skibe.Det er billedet der danner sig efter en debat mandag i Grønlands parlament, Inatsisartut. Sådan lyder det fra Sermitsiaq.
Den grønlandske avis skriver, at landets politikere siden 2003 har haft et ønske om at tjene på krydstogtskibene.
Indtil nu har man dog ikke haft heldet med sig, for mellem 2003 og 2010 skruede parlamentet op for afgiften flere gange, men i 2010 endte det med, at skibene i stort omfang søgte mod havnemoler på andre destinationer, fordi en afgift fra 2008 på 525 kroner pr. turist blev for meget.
Flere skibe har givet blod på tanden
Skibene blev dog ikke ved med at fravælge Grønland, og i dag er der igen flere skibe med krydstogtpassagerer, som går i land.
Faktisk er krydstogtturismen den turismeform med den største stigning i Grønland i 2024. Her gik man nemlig fra 76.477 i 2023 til 95.185 passagerer i 2024, hvilket repræsenterer en stigning på 24,5 procent.
Egentlig var det ikke højere afgifter, som den grønlandske regering, Naalakkersuisut, gik efter. I stedet ville man ændre de administrative rammer for opkrævningen af havneafgifter, krydstogtpassagerafgifter og miljø- og vedligeholdelsesgebyrer, så havnemyndighedens arbejdsbyrde lettes, og så der kan fokuseres på kerneopgaver.
Et stort flertal i det grønlandske parlament ser dog en mulighed for at få markant flere turismepenge i statskassen gennem afgiftsforhøjelserne.
Beløb lader vente på sig
Af førstebehandlingen i det grønlandske parlament stod det ikke klart, præcist hvor høj en forhøjelse af afgiften på udenlandske skibe skal være. Fra partiet Naleraq blev en forøgelse på 100 kroner pr. turist nævnt.
Partiet mener også, at Forsvarets skibe og andre skibe, som forurener havet og landjorden i Grønland, også bør bidrage.
Den grønlandske regering fortæller også, at man er klar til at drøfte en eventuel stigning af afgiften, når forslaget skal behandles i finansudvalget.
Forslag giver nye muligheder
Det oprindelige forslag, som kom fra Naalakkersuisut, lægger i sin oprindelige form op til, at passagerskibe, som ikke er krydstogtskibe, omfattes af loven, og at der kan opkræves et miljø- og vedligeholdelsesgebyr for passagerskibe, som de grønlandske kommuner kan bruge på forbedringer og udvikling af lokale faciliteter.
Man vil også ændre loven, så udenlandske fritidsfartøjer såsom for eksempel sejlskibe bliver pålagt en fast havneafgift på 300 kroner per døgn. Det mener den grønlandske regering betyder, at havneafgiften bedre afspejler omkostninger forbundet med administrationen af afgiften.
Derudover sætter man til gengæld havneafgifterne for krydstogtskibe, der anløber Kangerlussuaq havn, ned. Det tiltag er allerede blevet godkendt sidste år, og man vil altså blot have det tilføjet formelt til loven.
Relaterede artikler:
Nuuk: Mange planer om nye hoteller og vandrehjem
Dansk rejsebureau overvejer ny sæson med eget fly til Grønland

STANDBY.DK Nyt om rejser


