Grønlands vigtigste turismemarkeder er Skandinavien (Danmark, Norge og Sverige), Frankrig, Nordamerika (USA og Canada), Storbritannien og Tyskland. Pressefoto: Visit Greenland.

Grønlandsk turisme: Island er den største konkurrent

Ny markedsanalyse fra Visit Greenland sætter fokus på Grønlands otte største primære markeder, herunder Danmark. Analysen viser både muligheder og vækstpotentialer for turismen i Grønland.

Det nationale grønlandske turistråd Visit Greenland har netop gennemført en stor analyse af Grønlands vigtigste turismemarkeder: Skandinavien (Danmark, Norge og Sverige), Frankrig, Nordamerika (USA og Canada), Storbritannien og Tyskland.

Disse markeder er prioriterede for det nationale turistråd, da de har strategisk betydning for udviklingen af Grønland som rejsedestination, hedder det i pressemeddelelse. Undersøgelsen blev gennemført i januar i år via 18.500 online-interviews på de otte primære markeder af analysefirmaet Dynata. De medvirkende i undersøgelsen er mellem 18 og 75 år.

Visit Greenland, der ejes 100 procent af det grønlandske selvstyre, oplyste forleden, at sidste år blev rekordår for grønlandsk turisme med det højeste antal besøgende nogensinde.

Visit Greenland satte tal på overfor Standby.dk: Grønland havde sidste år 59.563 udenlandske flypassagerer; to ud af tre turister flyver med Air Greenland. De fem største markeder med fly til Grønland var sidste år i afrundede tal: Danmark (59 procent), Tyskland (otte procent), USA (syv procent), Frankrig og Canada (begge omkring tre procent), mens to procent af de flyvende turister kom fra Storbritannien.

Turistorganisationen oplyste desuden, at Grønland sidste år havde 43.999 individuelle krydstogtpassagerer; flest 44 procent fra USA, 23 procent fra Tyskland og ni procent fra Storbritannien som de tre største markeder.

Forståelse af målgruppe og konkurrencelandskab
I pressemeddelelsen om den nye markedsanalyse siger Visit Greenlands direktør, Anne Nivíka Grødem, blandt andet:

”Markedsanalyserne repræsenterer en betydelig investering fra vores side og er designet til at styrke turismeoperatørernes forretning. Ved at investere i markedsanalyser opnår vi ikke kun en dybere forståelse af vores målgrupper og konkurrencelandskab, men opdager også uudforskede horisonter og muligheder, der kan skabe stor værdi for udviklingen af turismeerhvervet.

Udover at give værdifulde indsigter i markedspotentialerne, vil det samtidig bidrage til at tiltrække de rette agenter, der kan sælge operatørernes produkter,” siger Anne Nivíka Grødem.

Det rette produkt til den rette pris
Markedsanalyserne viser blandt andet stigende interesse for Grønland som destination, siden der sidst blev lavet analyser på samme markeder (2016-2018).

Dog er der samtidig skarp konkurrence om disse adventure-turister fra andre destinationer, og det handler meget om at have ”det rette produkt til den rette pris.” Den uspolerede natur og naturoplevelser er stadig altovervejende dét, der driver interessen på alle markeder, men siden 2016-2018 er interessen for kulturelle oplevelser steget, oplyser Visit Greenland.

Om det skandinaviske marked – Danmark, Norge og Sverige – står der i sammenfatningen, at det i antal borgere og dermed potentielle turister er ganske lille, men samtidig stort i forhold til turister til Grønland. Skandinaverne prioriterer wildlife watching, hiking og udflugter i den grønlandske natur. De skandinaviske turister til Grønland foretrækker at rejse mellem april og september, hvor de er i Grønland i mellem fire og 10 dage.

Island er største konkurrent
Forbrugerne på alle de otte markeder kender Grønland, men kun en lille del af befolkningerne er interesseret i at rejse til Grønland, hedder det i sammenfatningen.

Den siger også, at Island er største konkurrent når det gælder om at tiltrække turister – men det giver også en mulighed for øget samarbejde mellem Island og Grønland, da mange turister gerne vil kombinere de to rejsemål.

De rejsende ønsker at komme til Grønland for at opleve uspoleret natur, stilheden og at det ikke er en overrendt destination, lyder det blandt andet.

At opleve naturen i Grønland er stadig største reason to go, men også at opleve grønlandsk kultur bliver stadig mere efterspurgt, står der også i konklusionerne i markedsanalysen fra Visit Greenland.

 

Relaterede artikler:

Turister i Grønland ønsker at prøve ekstrem form for skiløb

Visit Greenland: 2022 blev rekordår for turisme

Visit Greenlands nye direktør med i den nye Blå Bog