Han flyver selv som pilot 300 timer om året

Martin Møller.

Martin Møller.

WEEKENDTRÆF: Martin Møller har viet sit liv til flyvningen, og han har til gengæld også fået noget ud af det. ”Vi går efter gode kunder, som har en profitabel operation. Netop nu glæder jeg mig til samarbejdet mellem JetTime og SAS,” siger han i en samtale med standby.dk fra Paris.

Af Ejvind Olesen

Det væltede ind i den forløbne uge med køb og bestillinger på nye fly fra udstillingen i Paris. Så mange, at man kan gribe sig selv i at tænke, hvordan der dog skal blive brug for dem. En af de mere bemærkelsesværdige kontrakter blev indgået mellem Nordic Aviation Capital i Billund med bestyrelsesformand Martin Møller i førersædet.

Sådan lige i en håndevending havde han sikret sig en bestilling på 90 ATR fly og optioner til en værdi af næsten 12 milliarder kr.

”Den investering har vi længe forberedt. Vi prøver at gøre ting velovervejet i vort firma. Vi er ikke børsnoteret. Vi er et selskab, som vokser organisk på en langsigtet strategi. Vi investerer, hvor der er en god kunde med en profitabel vækst. En kunde, som har de standarder, vi synes man skal leve op til.”

”Er det derfor, du også er medejer af JetTime og skal levere fire til seks ATR-fly, som ventes at skulle flyve for SAS?”

”Ja, det kan du godt sige. Jeg synes det er fortræffelige mennesker, der sidder i ledelse og bestyrelse. Der er ikke andre lande, hvor vi er inde i investering hos operatører. Om jeg også tror på fremtiden i SAS? Ja, som det ser ud nu, gør jeg.”

”Du er født i bagerens hus i Grønbjerg på den jyske hede og bor nu i Florida?”

”Ja, men vort hovedkontor ligger i Danmark i Billund og NAC er et dansk leasing firma. Hvor meget jeg rejser, og hvor meget jeg er hjemme, kan man jo altid diskutere. Jeg har ca. 250 rejsedage om året, og jeg flyver selv flyet, en Business Jet, i 300 timer årligt.”

”Hvorfor er du så vild med ATR fly?”

”Fordi det er det rigtige fly på det rigtige tidspunkt. I takt med de store ruteselskaber køber større og større fly, vokser behovet for mindre turboprop fly til regionale ruter. Netop nu er det trenden rundt om i hele verden. Vi har også mange Q 400, som er et fremragende regionalfly.”

”Tror du, de synes det her i Danmark?”

”Det kunne jeg godt komme med en lang forklaring om, men det var de allerførste af typen som SAS havde. Det kan give problemer. I dag er det et populært fly over hele kloden.”

Vi når også lige at tale lidt om barndommen i det dengang barske Vestjylland og om hans interesse for fly helt fra dengang drageflyvning prægede hverdagen, inden telefonkontakten til Paris er forbi. Der står allerede tre forretningskontakter ved hans side og venter.  1. juli går turen tilbage til Florida. Indtil da er dage og aftener plottet ind med møder.

Sådan må det være, når man netop nu har 160 turbopropfly i gang hos 35 kunder rundt om i verden.