Han kæmper forgæves for fly til Brasilien

Af Ejvind Olesen

I Brasilien bor danske Jens Olesen. Han er formand for Dansk-Brasiliansk Handelskammer. Han er også såkaldt dansk turistambassadør. Dem er der mange af spredt ud over verden, og de har det til fælles, at de kæmper en indædt og ulønnet kamp for at skaffe turister til det land, de har forladt men fortsat elsker højt.

Så langt så godt. Nu har Jens Olesen imidlertid valgt at bruge en del af sine kræfter på en håbløs kamp. Nemlig at få SAS til at flyve direkte mellem København og Rio eller Sao Paulo, som selskabet gjorde engang for mange år siden.

Tidligere har han skrevet indlæg i Børsen, og fredag fremfører han igen i stærke vendinger sin kritik i Berlingske Business. Det skal han have lov til. I det mindste bør SAS-ledelsen tage en snak med manden, når han igen kommer på de kanter. Arrogante afvisninger – hvis det er tilfældet – hører ingen steder hjemme.

Til gengæld burde Jens Olesen vide, at uden penge gør det ondt. Og hverken SAS eller i længere tid brasilianske Varig kunne få økonomien til at hænge sammen uden mellemlandinger. Og masser af forbindelser til Brasilien i dag med en enkelt mellemlanding har vi mange af.

SAS mellemlandede i Portugal, men uden trafikrettigheder til at tage passagerer op og af i Lissabon. Så kunne det ikke bære. Varig klarede sig pænt gennem mange år, men kun ved at flyve København- London – Sao Paulo – Rio. Det havde dog den fordel, at det var samme fly tre gange om ugen. Da Varig kom i nød startede de med at sløjfe København.

I dag har TAP et stort udbud til Brasilien med flyskifte i Lissabon og med adgang til at benytte SAS’Eurobonus som Star Alliance medlem. Flyver man med TAP kan man også købe det meget fordelagtige Brazil Airpass til billige rundrejser internt i landet.

Et andet Star Alliance medlem, Lufthansa, har daglige forbindelser via Frankfurt. Uden for alliancen har Air France stribevis af forbindelser fra København over Paris til Rio, og endelig har British Airways naturligvis det samme fra København via London.

Ja, det er rigtigt, at man så skal skifte fly en enkelt gang. Men en mellemlanding har der altid været. Måske kommer SAS i 2016, når der skal være OL i Brasilien, men det er nok mere sandsynligt, at vi har en række charterfly til den tid, som vi i dag har til Bangkok og Phuket.
Det giver ingen brasilianske turister til Danmark. Men erhvervstrafikken skal nok komme i gang mellem Brasilien og Skandinavien- og er det vel allerede. Det kræver mange og hurtige forbindelser med store og komfortable fly. Så lever man med et enkelt skift undervejs.

Hvad mener du? Skal SAS tilbage til Brasilien?

 

Skrevet af Ejvind Olesen