Han står i spidsen for luksus på krydstogt og i land

Jesper Boas Smith.

Jesper Boas Smith.

CRUISE: I weekenden fejrer Bella Vista Travel sit 20 års jubilæum med en søndag på Langelinie Pavillonen, hvor 300 kunder får seneste input om krydstogter og eksklusive resorts næste år. – Selv gik Jesper Boas Smith ind i branchen for at få mere fokus på produktet.

”Jo, jeg har været på mange krydstogter, fordi jeg synes, det er en pragtfuld ferieform. 124 er det blevet til, og langt de fleste har jeg selv betalt. Bare lige for at sætte det på plads.

Jeg har ikke et øjeblik fortrudt, at jeg forlod en væsentlig del af filmbranchen, solgte blandt andet min andel af Nordisk Film og startede i det små med agentur for krydstogtrederier.”

Sådan siger direktør og indehaver af Bella Vista, Jesper Boas Smith, som på søndag kan fejre 20 års jubilæum med firmaet, som er fusioneret og et brand under Travel House koncernen sammen med søsterselskabet Profil Rejser. 300 gæster er tilmeldt en krydstogtdag med foredrag, nyeste informationer, spændende smagsprøver og gode vine.

Man skal have råd til at tage på krydstogt med jeres ret så store udbud.

”Ja, for vi er et de luxe produkt. Et gennemsnitsrejse starter vel på omkring 20.000, men så er det også luksus, man får både af oplevelser og service. Men jeg synes, det er vigtigt at fastslå, at luksus ikke er et definerbart begreb. Det afhænger af den enkeltes opfattelse.”

Hvorfor valgte du at gå ind i den øvre ende af krydstogter, når der nu er så mange muligheder?

”Måske fordi jeg kom fra filmbranchen, hvor vi jo var vant til at blive forkælet.”

Kan man tjene penge på at sælge krydstogter?

”Ja, heldigvis. Vi har mange andre brands i Profil Rejser, og vores sammenlagte omsætning på krydstogter er pænt tre cifret millionbeløb. Nu er det jo heller ikke volumen, men bundlinjen, der er interessant.”

De fleste kan jo klare bestillingen selv på nettet?

”Det tvivler jeg på. Det er forsvindende få kunder hos Bella Vista. Når man investerer et stort beløb i en krydstogtferie, vil man også have god service og rådgivning. Vi er en halv snes medarbejdere, og de ved præcis, hvilke gode råd de skal give kunderne. Vi har også mange stamkunder, som fortsat bestiller via vores medarbejdere.”

Der er nok ingen tvivl om, at du igen til jul og nytår skal på cruise. Hvordan var det nu med din helt egen statistik?

”Ja, næste gang fra Singapore til Yangon. Indtil nu er det: 124 krydstogter, 31 forskellige skibe, 15 rederier og 899 dage.”