Helt ny strategi for Gulf Air

Selskabets nye CEO Samer Majali ønsker at omlægge en betydelig del af selskabets ordrer hos både Airbus og Boeing til mindre, single-aisle fly i stedet for de wide-body fly, der er bestilt. Lige nu har Gulf Air bestilt 20 Boeing 787 Dreamliner og 20 Airbus A330, samt 15 Airbus A320.

 

Men da man har valgt at gå efter en helt ny strategi i selskabet, hvor man vil lukke 15 ruter og åbne 20 nye ruter især i den nære Mellemøst-region, er behovet for flytyper samtidig blevet et andet.

 

Lige nu forhandler flyselskabet med fly-producenterne for at finde frem til det bedst tænkelige mix af flytyper i forhold til den ændrede strategi og Samer Majali understreger, at man under alle omstændigheder skal bruge flere fly af Airbus A320-familien end de 15, man allerede har bestilt.

 

Han afslører også, at selskabet midlertidigt vil lease et antal regionale jetfly, mens det endeligt afgøres, hvilke flytyper, man især vil satse på. Hertil kommer, at selskabet arbejder med planer om at sælge fem af sine Airbus A340 i forbindelse med lukningen af ruterne til Shanghai, Hyderabad og Bangalore.

 

Gulf Air, der har skiftet CEO en gang om året de seneste år, har et forventet årsresultat på minus 510 millioner dollar for 2009. Selskabet er i klemme mellem de regionale lavprisselskaber og de meget rige oliestaters flyselskaber, som dominerer langdistanceområdet.

Skrevet af Flemming Juul