Eurostar Snow-højhastighedstogene kører til og fra Bourg-Saint-Maurice i det sydøstlige Frankrig. Wikipedia-foto: Florian Pépellin.

Højhastighedstog konkurrerer med fly om skiturister

Som et ”bæredygtigt alternativ til at flyve,” indsætter Eurostar fra midten af december og to måneder frem ugentlige højhastighedstog fra London gennem Europa til de sydfranske alper.

I foråret meddelte Eurostar, der har de statslige franske jernbaner som hovedaktionær, at man ikke til vinteren i år ville genoptage højhastighedsruten fra London til de sydfranske alper.

Men i dag, onsdag, bebudede Eurostar, at man havde ændret holdning og nu alligevel vil køre højhastighedstogene – kaldet Eurostar Snow – gennem vinterens højsæson. Første afgang bliver i midten af december, hvorefter der køres hver weekend de kommende otte uger til starten af februar.

Rejsetiden bliver i hver retning bliver lidt under ni timer – rejsende til eller fra for eksempel London skal på ud- og hjemrejsen skifte højhastighedstog i nordfranske Lille (der er også i Lille, at Eurostar-højhastighedstog fra London for eksempel svinger op mod Bruxelles og Amsterdam)

”Eurostar Snow vil tilbyde sine kunder et problemløst og bæredygtigt alternativ til at flyve. Skiturister kan med Eurostar Snow komme til sydfranske skisportssteder som Chambéry, Albertville, Moutiers, Aime-La Plagne og frem til endestationen, Bourg-Saint-Maurice,” hedder det i en pressemeddelelse.

Kommer frem til after-ski
Eurostar Snow kører fra London Pancras-stationen lørdag morgen og er fremme ved de sydfranske alper i tid til after-ski. Hjemturen starter i Bourg-Saint-Maurice søndag morgen og kører til Lille, hvorfra der for eksempel kan skiftes til Eurostar-tog til London, oplyses det.

Francois Le Doze, kommerciel direktør for Eurostar Group, siger i pressemeddelelsen: ”Eurostar er stolte over at kunne tilbyde vores kunder denne bæredygtige rejsemulighed til Alperne med fem stop i regionens skiområder.”

Passagerne kan hver medbringe to kufferter, håndbagage og ski eller snowboard uden ekstra beregning. Priserne for en enkeltbillet koster mellem 99 pund, cirka 860 kroner, og lidt over 1.700 kroner, afhængig af sæsonen.

Mens Eurostar-togene på alle sine ruter i 2019, året før pandemien, havde 19 millioner passagerer, er ambitionen 30 millioner i 2030, blandt andet ved at få flere passagerer på et stigende antal strækninger.

 

Relaterede artikler:

Europæisk højhastighedstog lukker – flere ekstra fly

Togselskab vil fordoble antallet af passagerer

Stadig flere højhastighedstog på Europas jernbaner