Højsæson og kraftig vækst giver Jet Time problemer

Et af Jet Times ATR72-fly i selskabets egen bemaling i Københavns Lufthavn, foto: Arne V. Petersen.

Et af Jet Times ATR72-fly i selskabets egen bemaling i Københavns Lufthavn, foto: Arne V. Petersen.

FLYSELSKABER: Skolernes sommerferie er højsæson for charterrejser, hvor branchen har maksimal udnyttelse af materiel og personale i 6-8 hektiske uger. Jet Time, det største danskejede flyselskab, er klar over dette – alligevel røg man denne sommer ind i en række problemer, der gav store ekstraomkostninger.

Jet Times bestyrelsesformand og hovedaktionær, Lars Thuesen, siger til standby.dk: ”Vi har måttet konstatere, at vi er gået ind i højsæsonen med for lidt personale, hvilket skyldes et sammentræf af uheldige omstændigheder. Det afstedkommer store udgifter til køb af fridage, indleje af ekstern flykapacitet og lynansættelser af vikarer.

Når vi så også er uheldige og får to motoruheld midt i højsæsonen, øger det til kapacitetsproblemerne og i høj grad også til omkostningerne.”

”Jeg er stolt over, at Jet Times personale har håndteret denne situation, så vi ikke skulle genere passagererne med aflysninger og forsinkelser. Tvært imod har vi haft en rigtig god on time – performance for årstiden. Men at det bliver dyrt, er der ingen tvivl om, så den traditionelle høje indtjening i sommerhøjsæsonen kan vi vinke farvel til.”

”Dette kommer ovenpå en vinter, hvor ca. 20 pct. af vores produktion pludselig faldt væk som følge af situationen i Egypten, en udvikling der kostede Jet Time et pænt stort tocifret millionbeløb,” siger Lars Thuesen.

”Vi har hele tiden vidst, at 2013-14 indtjeningsmæssigt ville blive et magert år, som følge af opstart af ATR-projektet for SAS og etablering af eget selskab i Finland. To projekter, der er god lønsomhed i på sigt, men som i opstartsåret er dyre. Når vi så lægger Egypten og en anspændt sommer til, kommer vi ikke uden om røde tal på bundlinjen i år – for første gang i fem år. Men det gode er, at vi allerede nu kan se, at næste år ser rigtig fornuftigt ud produktions- og indtjeningsmæssigt, så er vi back on track. Strategien virker, indeværende år bliver bare et øv-år.”

I 2014-15 forventer Jet Time at beskæftige 12 Boeing 737 passagerfly, 4-6 Boeing 737 fragtfly og 10 ATR-turboprop fly, mest for SAS. I alt 26-28 fly. Det skal sammenlignes med en flyflåde på 12 Boeing 737 for bare et år siden.