AKTUEL KOMMENTAR: ”Det kan ikke være en myndighedsopgave at kvalitetsbedømme maden i landets restauranter og sagsbehandle på dét grundlag”, skriver HORESTAs nye politiske direktør.
Af Kristian Nørgaard, politisk direktør, HORESTA
Når landets hoteller og restauranter forsøger at hente international arbejdskraft til Danmark, bliver de mødt af meget lang sagsbehandlingstid og desværre også ofte af en ekstrem grad af mistillid og nidkærhed.
Rigtig mange ansøgninger bliver afvist og nogle endda på det grundlag, at lønnen er for høj i forhold til priserne på menukortet. For at rekruttere via beløbsordningen skal medarbejderne have en løn på godt 37.000 kr.
Der er blevet skabt et system, hvor alle døre for arbejdskraft fra ikke-EU-lande næsten er blevet lukket og låst.
Det koster virksomhederne umådeligt dyrt, når vi ikke kan få den arbejdskraft, som vi har behov for.
I dagens udgave af dagbladet Børsen kommenterer HORESTA på denne praksis, som lige nu forhindrer en lang række veldrevne virksomheder i at kunne få adgang til arbejdskraft.
96 procent af alle ansøgninger ender i et afslag
Børsen har fået aktindsigt i Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI), og tallene herfra viser, at 96 procent af alle ansøgninger fra vores branche om arbejdstilladelse, efter den såkaldte beløbsordning, ender i et afslag.
De to øvrige ordninger for tiltrækning af arbejdskraft fra lande uden for EU fungerer ikke meget bedre. Her er der ikke lige så mange ansøgninger, men det er fordi, de helt grundlæggende er stort set umulige for vores erhverv at bruge.
Hvad værre er: Flere af ansøgningerne på beløbsordningen bliver afgjort på kriterier, som er helt uhørte for den offentlige administration.
HORESTA-medlemmet India Royale har for eksempel fået et afslag, der var begrundet i, at lønnen til den nye medarbejder var uforholdsmæssig høj henset til restaurantens menu og prisniveau.
I et andet tilfælde fik en kok ikke forlænget sin arbejds- og opholdstilladelse, fordi menuen på hans arbejdsplads ikke var fin nok.
Det kan simpelthen ikke være en myndighedsopgave at skulle kvalitetsbedømme maden i landets restauranter og sagsbehandle på det grundlag.
Lige nu straffer man alle
Vi er med på, at der desværre har været eksempler på restauratører, som decideret har snydt med ordningen. Det skal selvfølgelig ikke ske, og det er en myndighedsopgave at bekæmpe svindel. Men lige nu straffer man alle, fordi enkelte personer er gået over for rødt. Det er ganske enkelt ikke rimeligt, og det går ud over et helt erhverv.
Dansk gastronomi har brug for dygtige internationale medarbejdere til at løfte vigtige opgaver, det vil sikre virksomhederne den rette arbejdskraft og dermed en større omsætning til gavn for hele samfundet.
Samtidig er internationale medarbejdere helt afgørende for, at vi fortsat kan udvikle dansk gastronomi, som vi i Danmark bryster os meget af.
HORESTA kæmper for at gøre op med den uretfærdige behandling af erhvervet. Vi har mødtes med både SIRI og udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye for at drøfte problemerne med adgang for udenlandsk arbejdskraft.
Derfor er det glædeligt, at ministeren over for Børsen nu erkender, at man er gået for langt og stiller i udsigt, at forholdene bliver bedre.
Det følger HORESTA til dørs og fortsætter dialogen med landets beslutningstagere.
Relaterede emner:
Nu har tre danske hoteller fire Michelinstjerner