Hoteldirektør forsvarer fri prissætning

Karim Nielsen, adm. direktør for de fire københavnske Brøchner Hotels.

Karim Nielsen, adm. direktør for de fire københavnske Brøchner Hotels.

TURISME: Det er op til det enkelte hotel frit at sætte prisen – det skal andre ikke blande sig i, siger direktør for Brøchner Hotels efter Bella Centers direktør kritiserede ublu priser under kommende kongres. Horesta-formand støtter også fri prissætning.

7.000 kr. for et værelse på 10 kvadratmeter på det tre-stjernede Copenhagen Star Hotel er ”ekstremt kortsigtet profitmageri,” sagde koncernchef for Bella Centers BC Hospitality Group, Allan Agerholm, bl.a. i går til standby.dk – og sagde også i artiklen: ”Jeg hverken kan eller må blande mig i hotellernes prisdannelse, men jeg har sjældent oplevet noget lignende, og det er desværre ikke isoleret til dette hotel.”

De høje hotelpriser i næste uge i København skyldes en medicinsk kongres i Bella Center med 5.000 deltagere.

Allan Agerholm kritiserede også, i sin egenskab af bestyrelsesformand for VisitDenmark, at nogle hotelgrupper, bl.a. Brøchner Hotels, ikke bidrager til Meetingplace Wonderful Copenhagens arbejde med at tiltrække kongresser som den kommende til byen.

Karim Nielsen, adm. direktør for de fire københavnske Brøchner Hotels, er bestemt ikke enig i Allan Agerholms udtalelser.

”Allan Agerholm, der jo også er næstformand i Horesta, skal ikke blande sig i prissætningen på hoteller, men overlade dette til den enkelte virksomhed. Hvis nogen kan sælge et hotelværelse til 9,500 kr., så er det fordi markedet er der. Der er jo ikke nogen der råber op, når vi i lavsæsonen må sælge et værelse for måske 500 kr.,” siger Karim Nielsen til standby.dk

Til kritikken fra Allan Agerholm om, at Brøchner Hotels er blandt dem, der ikke støtter Meetingplace Wonderful Copenhagen, siger Karim Nielsen: ”Der er rigtig mange måder at markedsføre København på – det behøver ikke være de traditionelle gammeldags traditionelle måder, som Allan Agerholm er fortaler for.

I Brøchner Hotels har vi bl.a. hotellet SP34, som vi har udvidet og renoveret for over 100 mio. kr. til Københavns nok bedste boutique hotel.

Vi har siden genåbningen givet masser af store rabatter på overnatninger, når f.eks. Wonderful Copenhagen eller VisitDenmark har udenlandske pressefolk i København. Det giver masser af omtale af København – og også af SP34, der er det mest omtalte københavnske hotel i udenlandske medier,” siger Karim Nielsen og tilføjer: ”Brøchner Hotels har faktisk vist interesse for at komme ind i Meetingplace Wonderful Copenhagen, men de har ikke et produkt der passer til boutique-hoteller som vores. Men jeg er naturligvis åben for en dialog med Allan om, hvad vi fælles kan gøre for at støtte dansk turisme.”

I en kommentar til artiklen i går på standby.dk, siger formand for hovedparten af hotellernes brancheforening, Horesta, Jens Zimmer Christensen: ”Horesta har ingen indflydelse på eller mening om medlemmernes prissætning. Det handler om udbud og efterspørgsel. Horesta forventer, at alle virksomheder overholder dansk lovgivning uanset deres organisatoriske tilhørsforhold.”

Kommentar fra Allan Agerholm

Forelagt kritikken fra Karim Nielsen, svarer Allan Agerholm: ”Jeg ved ikke, hvad min rolle i Horesta har med sagen at gøre, men lad os holde fokus: Som understreget i går på standby.dk kan alle hoteller danne deres priser frit, men det er et faktum, at den ublu grådighed, vi ser i kommende kongresperioder, vil hindre vores muligheder for at lande lukrative kongresser i fremtiden. Det er kortsigtet frem for langsigtet.”

”Der er også et uomtvisteligt faktum, at den såkaldte “gammeldags og traditionelle markedsføring” som Meetingplace udfører på vegne af sine over 120 medlemmer, som bidrager og som ikke kører frihjul, resulterer i en omsætning i regionen på ca. 1,3 milliarder kr. i 2016.

Jeg tror ikke, at det samme kunne været opnået ved at alene give rabatterede overnatninger, og ifølge mit kongressalgsteam, så har vi ikke fået et eneste kongres-lead med henvisning til, at kongresarrangøren har læst om SP34, men derimod en hel del gennem MeetingPlace-samarbejdet” siger Allan Agerholm og tilføjer: ”Der er allerede både store og små medlemmer i Meetingplace, hvor medlemskab i øvrigt prisfastsættes som et beløb pr. værelse. Så der er ingen hindring for nogen at deltage – store som små – det er alene et spørgsmål om at ville investere i fællesskabet eller læne sig tilbage og cashe ind.”