Hotelkæder dropper hotels.com

En gebyrstrid gør, at flere skandinaviske hoteller dropper samarbejdet Expedia. Det betyder, at kunder ikke længere får værelser i for eksempel Scandic Hotels tilbudt, når de søger på hotels.com, som ejes af Expedia, skriver business.dk.

First Hotels, Scandic og Choice har droppet søgemaskinen fordi gebyret på typisk mellem 18 og 25 procent af kundens pris, og kravet om at hotellets egne priser skal være de samme som på hotels.com, har fået hotelkæderne til at reagere.

Scandic Hotels droppede samarbejdet i september. Her forklarer adm. direktør for den danske forretning, Jens Mathisen, at der er simpel matematik bag beslutningen.

“Vi kunne ikke enes om en ny aftale, og det handler om, hvor meget, man betaler. Vi ønsker, at vores kunder får de bedste priser på vores egen hjemmeside, men Expedia kræver, at de skal kunne sælge til samme pris hvilket gør, at regnestykket ikke hænger sammen”.

“Globalt har der længe været snak om disse salgskanaler. På den ene side giver de eksponering i hele verden, men på den anden side er det ikke rimeligt, at vi på vores eget hjemmemarked skal betale så høje provisioner for at nå ud til danskere og andre skandinaver.”