Hotelpriserne er presset i bund

Det er resultatet af en kombineret vækst i værelsesudbuddet og en vigende efterspørgsel, og der er ingen umiddelbar udsigt til, at det snart vil ændre sig, skriver business.dk.

 

Ifølge hotels.com faldt prisen gennemsnitligt med 12% fra 2008 til 2009 og nu bekræfter den internationale analysevirksomhed, STR Global, som for Berlingske Business har gennemført en ny opgørelse.

 

Den viser, at gennemsnitsprisen for en overnatning i København i 2009 var 847 kroner, mens prisen i februar i år var faldet til 706 kroner og i marts yderligere til 688 kroner.

 

Adm. direktør for Arp-Hansen, Dorte Krak, mener, at priserne i København er presset ned med 5-10% i 2010, men ikke på de ’bedste’ adresser som for eksempel Rådhuspladsen. Hun mener, den negative udvikling er ved at flade ud, men venter, at de lave priser bliver fastholdt i lang tid.

 

Adm. direktør for Radisson i Danmark, Roy Kappenberger, mener det er umuligt at hæve prisen som markedet er netop nu. Nogle virksomheder er aggressive med prissætningen, men her er Kappenberger mere tilbageholdende. Også han mener, at veletablerede hoteller på gode adresser ikke er så hårdt ramt.

 

Han regner ikke med, at de hårdt ramte hoteller vil få lejlighed til at øge priserne i 2010 fordi konkurrencen bliver endnu mere intensiv.

Skrevet af Flemming Juul