Overborgmester Frank Jensens dilemma er besynderlige sammenligninger, når han går efter mere frisk luft i København. Et besøg i København koster et mellemstort krydstogtskib 300-400.000 kroner.
Det er svært for Københavns overborgmester, Frank Jensen, at skræve så vidt, at hans nordjyske bukser kan holde. Han har lavet en fem punkts plan for at gøre Københavns luft renere, og i den indgår forbud mod brændeovne i nybyggeri og grundigere undersøgelse af, hvordan man gør luften renere omkring krydstogtskibene, når de ligger i Københavns Havn.
Overborgmesteren er samtidig meget aktiv for vækst og flere jobs i sin by og mange flere internationale kontakter. Vækst i turisme og på hoteller og ikke mindst i Københavns Lufthavn. Også endnu flere krydstogtskibe og mange gode shoppingkunder.
Gode parkeringsafgifter
Men hvordan kan det hænge sammen med, at han nu også ønsker en skrappere kurs over for krydstogtskibenes påståede stærkt øgede forurening? Som for eksempel det sidste par eftermiddagstimer, når de oser ekstra, og sætter kursen ud af Københavns Havn.
Det er nogle gode parkeringsafgifter (til Københavns Havn) når et skib i mellemklassen aflægger besøg i Frank Jensens by. Syv-otte timer koster mellem 300.000 og 400.000 kroner, mens 2.500 passagerer sendes ud i byen på udflugter og indkøb, hvor de har spenderbukserne på.
Entre for helt store skibe, som der bliver flere og flere af med op til 5.000 passagerer, koster betydeligt mere. De er i øvrigt ved at have udviklet helt rene fyringsmidler, som flydende naturgas og nul dieselolie.
Nu har Københavns Havn, i følge TV 2 Lorry, tilsyneladende fået tilbud om et gratis landstrømsanlæg til krydstogtskibene og pænt sagt nej tak. Straks hagler de politiske kommentarer ned over beslutningstagerne, som trods alt ved mest om vilkårene i havne nu og i fremtiden. Flere politikere kræver en redegørelse. ”Er det ikke også for galt?”
Puste med mel i munden
Den rapport får de nu via en velmenende overborgmester som bannerfører. Han vil gerne have et renere København, mens også vækst, flere arbejdspladser, bedre plads i havnen, hvor der nu sættes byggeri i gang af en fjerde krydstogtterminal for den nette sum af 300 millioner kroner. Kan han både puste og have mel i munden? Han ville gerne, som jeg kender ham.
Kun fem til 10 procent af de nye krydstogtskibe bygges i dag med anlæg som kan bruge landstrøm. Til gengæld er deres forurening snart nul. Væk er dieselolie, og ind kommer flydende naturgas. Investering af landstrøm er som at bygge ind i fortiden.
Nogle forslag går ud på at begrænse antallet af krydstogtskibe, som sikkert ikke vil glæde hoteller eller Københavns Lufthavn og mange flere. Kan man det?
Nej, ikke ifølge Søfartsloven. Til gengæld kan man vel gøre det så dyrt, at skibene (341 i år) helt frivilligt begynder at dreje uden om København.
Hygge ved brændeovnen
Det er sikkert heller ikke så svært, da København er i top 10 i Europa, hvad priserne for besøgende krydstogtskibe angår.
Hysteriet omkring skibene i Københavns Havn burde stoppes og erstattes af fornuftigt tænkende folk med en undersøgelse af, hvor de reelle muligheder findes. Med en løbende redegørelse til Frank Jensen, mens han hygger sig foran mikroovnen, så længe den endnu er der.
Hvad vil vi helst beholde brændeovn eller krydstogtbesøg?