Hvordan skal grænsekontrol i togene ske?

Foto: News Øresund.

Svensk politi og Skånetrafikken venter fortsat på besked om hvad, der bliver gældende, når Danmark giver svensk politi mulighed for at gennemføre grænsekontrol mellem landene ombord på togene.

Spørgsmålet er, om kontrollerne kan gennemføres på de fem minutter, som det varer frem til Hyllie Station efter landegrænsen er overskredet. Lige nu forhandles på embedsmandsniveau omkring detaljerne i en ny dansk-svensk aftale.

De danske meldinger for to uger siden var, at svensk politi får tilladelse til at fungere på dansk grund for at kunne udføre grænsekontrollerne på togene over Øresundsbron og meldingerne kom uventet for togoperatørerne og det svenske politi.

”Vi vidste, at der foregik forhandlinger, men fik ingen forhåndsinformationer om resultatet”, siger Patrik Engström, chef for svensk politis nationale operative afdelings grænsesektion, til News Øresund.

Hvis grænsekontrollerne kan gennemføres ombord på togene inden de ankommer til Hyllie Station betyder det, at både det ekstra lange stop på Hyllie og det på Malmö C sløjfes. Det kan spare de rejsende som kører videre fra Malmö totalt 20 minutters i rejsetid.

Det er endnu ikke klart, om grænsekontrollen også skal gennemføres på SJ-togene og DSBs tog mod Bornholm.

I sidste uge blev der kontrolleret omkring 200.000 rejsende fra Danmark til Sverige. Af dem afvistes 35 personer og fem søgte asyl i Sverige.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.