Hvorfor må SAS sende passagerer med Thai?

2019/08/defaultmain.jpgLUFTFART: Det spørger Norwegians kommunikationsdirektør om, som et indslag i debatten om at have asiatisk personale om bord fra Skandinavien til Thailand.

Norwegian og SAS er i fokus om personale ansættelser i en større artikel i Børsen. Det er et spørgsmål om ulig konkurrence, underforstået fordi Norwegian ansætter personale på helt specielle vilkår, især til USA via en base i Irland, som måske slet ikke er en base, hvor personalet udgår fra. Det skal myndighederne afgøre inden længe.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) giver sin opfattelse på denne måde: ”Det er ikke i orden, at der sker løntryk gennem ansættelse af medarbejdere fra tredjelande og ved diverse kreative ansættelsesformer og udnyttelse af forskelle i EU-landenes forskelligheder.”

Den giver kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik igen på:

”Norwegian tilbyder konkurrencedygtige lønninger i alle markeder, hvor vi har base. De er oprettet ud fra, hvor trafikstrømme vil gå i fremtiden,” skriver hun i en mail til bladet.

Hun mener ikke det er mere kreativt, end når SAS vælger alliancepartnere med lokale baser.

”Hvis det er så galt at have baser i Thailand, hvorfor lader SAS så fly fra Thai Airways fragte sine kunder med thailandsk personale frem for at flyve dem selv?” spørger hun.