Rejsende. (Foto: Amadeus | Facebook.com | PR)

I fremtiden kan softwaresystemer assistere rejsende

En af konklusionerne i en ny rapport om den teknologiske udvikling i rejsebranchen er, at kunstig intelligens og data potentielt kan komme til at spille en mere prominent rolle i de kommende år.

Det globale reservationssystem Amadeus og teknologivirksomheden Microsoft er gået sammen om at få udarbejdet en ny rapport, hvori omdrejningspunktet er, hvordan teknologiske fremskridt kan gøre rejseoplevelsen bedre.

Baggrunden for rapporten er, at de to virksomheder har indgået et samarbejde, der skal udmønte sig i en række nye værktøjer, løsninger og apps, som både turister og rejsebranchen kan gøre brug af til forskellige formål.

Den bygger dels på en spørgeskemaundersøgelse, hvor respondenterne er 2.400 forretnings- og fritidsrejsende, der stammer fra seks såkaldte nøglemarkeder. Det er Brasilien, Tyskland, Indien, Indonesien, Storbritannien samt USA.

Derudover har man gennemført interviews med ledende ansatte i Amadeus, Microsoft og rejsebranchen generelt, oplyses det.

Systemer kan selv tage affære
Et af de store emner er kunstig intelligens, som Amadeus og Microsoft forventer vil spille en tiltagende større rolle i løbet af de kommende år, da denne teknologi blandt andet kan bidrage med at give tidsbegrænsede tilbud, der er skræddersyet til de enkelte kunder.

I rapporten fremgår det også, at der i fremtiden kan blive skabt systemer, som benytter en blanding af kunstig intelligens og tilgængeligt data til at assistere de rejsende undervejs.

Det kan eksempelvis være ved, at et system automatisk sender en underretning til det hotel, som en flypassager har reserveret et værelse på, såfremt det af sig selv registrerer, at den givne flyvning er forsinket, og personen derfor har behov for et senere check-in end forventet.

Hvis det drejer sig om forretningsrejsende, er teknologien nu på et niveau, hvor softwaresystemet vil kunne foretage en ombooking af de flyvninger, der følger efter den forsinkede, ligesom det via eksempelvis Team vil kunne orientere passagerens kolleger om forsinkelsen.

Kan forstå rejsende gennem data
Strategidirektør Wolfgang Krips fra Amadeus hæfter sig ved, at de to virksomheder i hans optik har gjort store fremskridt i at tilpasse nye teknologier således, de kan benyttes til forskellige formål i rejsebranchen.

”Vi vil fortsat samarbejde om at støtte vores kunder og forandre den måde, som rejsebranchen fungerer på ved at bruge teknologi til at skabe nye løsninger og benytte data til at opnå en større forståelse for de rejsende.”

Ifølge Corine de Bilbao, der er administrerende direktør for Microsoft France, ser både Amadeus og Microsoft store muligheder i kunstig intelligens og andre teknologiske landvindinger, der har fundet sted de senere år.

“Vi står på kanten til en periode med store muligheder, og derfor fortsætter vi vores fælles bestræbelser på at skabe en ny og mere personlig og bedre forbundet rejsebranche, der drejer sig om mennesket.”


Relaterede artikler:

Ny teknologi kan være på vej til hoteller

Opkøb skal hjælpe Travelsoft med at nå mål

Dansk rejsearrangør tester kunstig intelligens