LUFTFART: Det spanske Oneworld-medlem var igen sidste måned mest rettidig blandt Europas ruteselskaber fulgt af Finnair og UIA fra Ukraine. Blandt de store med over 10.000 flyvninger toppede Iberia, Austrian og SAS. Ryanair oplyser ikke kontrollerbare præcisionstal.
Den månedlige opgørelse fra amerikanske Flightstats.com over verdens ruteflyselskabers præcision sidste måned viser, at spanske Iberia igen var bedst i Europa.
Flightstats.com indsamler daglig punktlighed på ca. 90.000 flyvninger med ruteselskaber verden over – det svarer ifølge selskabet til over 90 pct. af alle ruteflyvninger.
Opgørelserne baseres på information fra flyselskaberne, lufthavne og reservationssystemer. For at et flyselskab kan komme med i opgørelsen kræves blandt meget andet, at Flightstats har adgang til mindst 70 pct. af alle dets ankomsttider.
Ryanair, Europas største flyselskab, oplyser ikke disse til Flightstats – men udsender sine egne, ukontrollerbare, præcisionstal.
Præcisionstallene afhænger af, hvornår flyet er ved gate i ankomstlufthavnen. Er det ikke fremme 15 minutter efter tidstabellen, regnes det som forsinket.
I maj i år havde 12 af de 28 Major Airlines i Europa over 10.000 flyvninger. Finnair, der kom ind som nr. to sidste måned, havde 9.985 flyvninger og en præcision på 90,64 pct. og er derfor ikke med i standby.dks opgørelse. På tredjepladsen i Europa i april landede Ukraine International Airlines, UIA, med 4.545 flyvninger og en rettighed på 87,14 pct.
Reelt har flere selskaber flere flyvninger udført af datterselskaber, f.eks. har Lufthansa Eurowings og Lufthansa CityLine, Air France KLM-gruppen har bl.a. Hop, KLM Cityhopper og Transavia France, mens Alitalia har Alitalia CityLiner og Iberia har Iberia Express, der i øvrigt flyver selskabets rute fra Madrid til København.
Disse datterselskaber optræder hos Flightstats i en opgørelsen over regionale europæiske flyselskaber. Dem var der sidste måned 32 af på listen med i alt 140.270 flyvninger. Kun britiske Flybe, Air Frances Hop og norske Widerøe havde over 10.000 flyvninger i maj.
Norwegian optræder to steder hos Flightstats, som Norwegian Air Shuttle, der primært flyver i Europa, mens Norwegian Air International primært står for selskabets langruter. Det er Norwegian Air Shuttle, der optræder på listen herunder.
Flere nationale flyselskaber har så få – eller ingen – interkontinentale flyvninger, at Flightstats kategoriserer dem som regionale selskaber – f.eks. lettiske AirBaltic, Croatia Airlines, Luxair fra Luxembourg og tjekkiske CSA.
De største i Europa i maj
Blandt Major Airlines-selskaberne i Europa sidste måned med over 10.000 flyvninger var:
Iberia med rettidighed på 92,20 pct. for 16.663 flyvninger i maj.
Austrian: 86,97 pct. – 11.887
SAS: 86,92 pct. – 27.326
Vueling (Spanien): 85,07 pct. – 17.824
Alitalia: 84,42 pct. – 17.149
Norwegian: 84,40 pct. – 10.717
British Airways: 82,80 pct. – 32.207
Swiss: 81,28 pct. – 12.372
Air France: 80,60 pct. – 29.346
Lufthansa: 79,82 pct. – 48.822
KLM: 77,89 pct. – 22.365
Easyjet: 76,45 pct. rettighed for sine 45.502 flyvninger i maj.
Flightstats havde i maj 28 ruteflyselskaber i sin opgørelse over Major Airlines i Europa. Den gennemsnitlige punktlighed for de 28 med 389.272 flyvninger (næsten 40.000 flere end i april) var 81,20 pct.