Iberia, Finnair og KLM topper præcisionsliste

LUFTFART: Trioen var i juni mest rettidig blandt Europas store ruteselskaber med over 10.000 flyvninger. Længere nede på listen kommer bl.a. SAS og Norwegian.

Den månedlige opgørelse fra amerikanske Flightstats.com over verdens ruteflyselskabers præcision sidste måned viser, at spanske Iberia igen var bedst i Europa blandt selskaber med over 10.000 månedlige flyvninger.

Flightstats.com indsamler daglig punktlighed på ca. 90.000 flyvninger med ruteselskaber verden over – det svarer ifølge selskabet til over 90 pct. af alle ruteflyvninger.

Opgørelserne baseres på information fra flyselskaberne, lufthavne og reservationssystemer. For at et flyselskab kan komme med i opgørelsen kræves blandt meget andet, at Flightstats har adgang til mindst 70 pct. af alle dets ankomsttider.

Ryanair ikke med

Ryanair, Europas største flyselskab, oplyser ikke disse til Flightstats – men udsender egne, ukontrollerbare præcisionstal.

Præcisionstallene afhænger af, hvornår flyet er ved gate i ankomstlufthavnen. Er det ikke fremme 15 minutter efter tidstabellen, regnes det som forsinket.

I juni i år havde 12 af de 27 Major Airlines i Europa over 10.000 flyvninger. Finnair, der kom ind som nr. to sidste måned, havde 9.662 flyvninger og en præcision på 85,39 pct. og er derfor ikke med i standby.dks opgørelse.

Reelt har flere selskaber flere flyvninger udført af datterselskaber, f.eks. har Lufthansa såvel Eurowings og Lufthansa CityLine, Air France KLM-gruppen har bl.a. Hop, KLM Cityhopper og Transavia France, mens Alitalia har Alitalia CityLiner og Iberia har Iberia Express, der i øvrigt flyver selskabets rute fra Madrid til København.

Datterselskaberne optræder hos Flightstats i en opgørelsen over regionale europæiske flyselskaber. Dem var der sidste måned 34 af på listen med i alt 145.778 flyvninger. Kun britiske Flybe, Air Frances Hop og norske Widerøe havde i juni over 10.000 flyvninger.

Norwegian optræder to steder hos Flightstats, som Norwegian Air Shuttle, der primært flyver i Europa, mens Norwegian Air International primært står for selskabets langruter. Det er Norwegian Air Shuttle, der optræder på listen herunder.

For få langruter

Flere nationale flyselskaber har så få – eller ingen – interkontinentale flyvninger, at Flightstats kategoriserer dem som regionale selskaber – f.eks. lettiske AirBaltic, Croatia Airlines, Luxair fra Luxembourg og tjekkiske CSA.

Blandt Major Airlines-selskaberne i Europa sidste måned med over 10.000 flyvninger kom disse:

Iberia med rettidighed på 91,02 pct. for 16.796 flyvninger i juni.

KLM: 83,07 pct. – 21.951

Austrian: 82,78 pct. – 11.985

Alitalia: 82,07 pct. – 17.565

Vueling (Spanien): 81,60 pct. – 18.500

SAS: 78,71 pct. – 25.817

British Airways: 78,44 pct. – 31.704

Norwegian: 77,60 pct. – 10.154

Air France: 75,42 pct. – 29.293

Lufthansa: 75,26 pct. – 43.738

Swiss: 75,07 pct. – 12.075

Easyjet: 71,42 pct. – 48.499 flyvninger

TAP Portugal: 69,59 pct. rettighed for sine 10.753 flyvninger i juni.

Flightstats havde i juni 27 ruteflyselskaber i sin opgørelse over Major Airlines i Europa. Den gennemsnitlige punktlighed for de 27 med 386.200 flyvninger var 75,85 pct.