Iberia, Finnair og SAS topper i præcision

LUFTFART: Trioen var i september mest rettidig blandt Europas store ruteselskaber med over 10.000 flyvninger.

Den månedlige opgørelse fra amerikanske Flightstats.com over verdens ruteflyselskabers præcision sidste måned viser, at spanske Iberia igen var bedst i Europa blandt selskaber med over 10.000 månedlige flyvninger.

Flightstats.com indsamler daglig punktlighed på ca. 90.000 flyvninger med ruteselskaber verden over – det svarer ifølge selskabet til over 90 pct. af alle ruteflyvninger.

Opgørelserne baseres på information fra flyselskaberne, lufthavne og reservationssystemer. For at et flyselskab kan komme med i opgørelsen kræves blandt meget andet, at Flightstats har adgang til mindst 70 pct. af alle dets ankomsttider.

Ryanair ikke med

Ryanair, Europas største flyselskab, oplyser ikke tallene til Flightstats – men udsender egne, ukontrollerbare præcisionstal.

Præcisionstallene afhænger af, hvornår flyet er ved gate i ankomstlufthavnen. Er det ikke fremme 15 minutter efter tidstabellen, regnes det som forsinket.

I september i år havde 14 af de 28 Major Airlines i Europa over 10.000 flyvninger. Reelt har flere selskaber flere flyvninger udført af datterselskaber, f.eks. har Lufthansa såvel Eurowings og Lufthansa CityLine, Air France KLM-gruppen har bl.a. Hop, KLM Cityhopper og Transavia France, mens Alitalia har Alitalia CityLiner og Iberia har Iberia Express, der i øvrigt flyver selskabets rute fra Madrid til København.

Datterselskaberne optræder hos Flightstats i en opgørelsen over regionale europæiske flyselskaber.

Norwegian optræder to steder hos Flightstats, som Norwegian Air Shuttle, der primært flyver i Europa, mens Norwegian Air International primært står for selskabets langruter. Det er Norwegian Air Shuttle, der optræder på listen herunder.

For få langruter

Flere nationale flyselskaber har så få – eller ingen – interkontinentale flyvninger, at Flightstats kategoriserer dem som regionale selskaber – f.eks. lettiske AirBaltic, Croatia Airlines, Luxair fra Luxembourg og tjekkiske CSA.

Blandt Major Airlines-selskaberne i Europa sidste måned med over 10.000 flyvninger kom disse:

Iberia med rettidighed på 87,38 pct. for 16.862 flyvninger i september.

Finnair: 86,73 pct. – 10.224

SAS: 83,82 pct. – 27.278

Austrian: 81,02 pct. – 12.209

Norwegian: 80,76 pct. – 10.827

Swiss: 75,75 pct. – 12.227

Air France: 75,54 pct. – 28.650

British Airways: 75,23 pct. – 31.566

Alitalia: 74,81 pct. – 17.401

Vueling (Spanien): 73,68 pct. – 18.956

Lufthansa: 71,32 pct. – 45.127

KLM: 71,21 pct. – 22.141

Easyjet: 68,53 pct. – 49.024

TAP Portugal: 64,36 pct. rettighed for sine 11.347 flyvninger i september.

Flightstats havde i september 28 ruteflyselskaber i sin opgørelse over Major Airlines i Europa. Den gennemsnitlige punktlighed for de 28 med 396.855 flyvninger var 74,74 pct.

x

Læs Også

Stewardesser får lov til at gå i bukser

De 7.000 kvindelige kabineansatte hos Cathay Pacific slipper for krav om at gå i uniformsnederdele. Det skyldes også, siger fagforening, #MeToo-bevægelsen på sociale medier mod seksuelle krænkelser af kvinder.

Air New Zealand får hidtil længste rute

Med en flyvetid på 16 timer åbner Star Alliance-medlemmet i november ny direkte rute til en af verdens største lufthavne. Som led i aftalen øger amerikansk flyselskab på New Zealand.

Lufthansa med tre nye A380-ruter fra München

Lufthansa har flyttet fem af sine 14 Airbus A380 til München, hvorfra de skal dække det stigende behov for langdistanceflyvninger.

Flyselskab klar med flyvende smølfer

Brussels Airlines har netop præsenteret endnu et fly med en særbemaling - en hyldest til den belgiske tegneserie Smølferne, der i år fejrer 60 års fødselsdag.

BA, Lufthansa og Air France størst på USA fra Europa

Antallet ombordstegne passagerer på internationale flyvninger fra USA blev sidste år i alt 223,4 millioner – der var 5 udenlandske flyselskaber på Top 10.

Flyselskaber drøftede kampen om kunderne

Rejsebureauer med et simpelt produkt vil dø. Omvendt har rejsebureauer en kontakt til kunden, flyselskabet ikke har, lød det, da ekspertpanel debatterede fremtidens luftfart på møde i København.