Iberia, Finnair og SAS topper i præcision

LUFTFART: Trioen var i september mest rettidig blandt Europas store ruteselskaber med over 10.000 flyvninger.

Den månedlige opgørelse fra amerikanske Flightstats.com over verdens ruteflyselskabers præcision sidste måned viser, at spanske Iberia igen var bedst i Europa blandt selskaber med over 10.000 månedlige flyvninger.

Flightstats.com indsamler daglig punktlighed på ca. 90.000 flyvninger med ruteselskaber verden over – det svarer ifølge selskabet til over 90 pct. af alle ruteflyvninger.

Opgørelserne baseres på information fra flyselskaberne, lufthavne og reservationssystemer. For at et flyselskab kan komme med i opgørelsen kræves blandt meget andet, at Flightstats har adgang til mindst 70 pct. af alle dets ankomsttider.

Ryanair ikke med

Ryanair, Europas største flyselskab, oplyser ikke tallene til Flightstats – men udsender egne, ukontrollerbare præcisionstal.

Præcisionstallene afhænger af, hvornår flyet er ved gate i ankomstlufthavnen. Er det ikke fremme 15 minutter efter tidstabellen, regnes det som forsinket.

I september i år havde 14 af de 28 Major Airlines i Europa over 10.000 flyvninger. Reelt har flere selskaber flere flyvninger udført af datterselskaber, f.eks. har Lufthansa såvel Eurowings og Lufthansa CityLine, Air France KLM-gruppen har bl.a. Hop, KLM Cityhopper og Transavia France, mens Alitalia har Alitalia CityLiner og Iberia har Iberia Express, der i øvrigt flyver selskabets rute fra Madrid til København.

Datterselskaberne optræder hos Flightstats i en opgørelsen over regionale europæiske flyselskaber.

Norwegian optræder to steder hos Flightstats, som Norwegian Air Shuttle, der primært flyver i Europa, mens Norwegian Air International primært står for selskabets langruter. Det er Norwegian Air Shuttle, der optræder på listen herunder.

For få langruter

Flere nationale flyselskaber har så få – eller ingen – interkontinentale flyvninger, at Flightstats kategoriserer dem som regionale selskaber – f.eks. lettiske AirBaltic, Croatia Airlines, Luxair fra Luxembourg og tjekkiske CSA.

Blandt Major Airlines-selskaberne i Europa sidste måned med over 10.000 flyvninger kom disse:

Iberia med rettidighed på 87,38 pct. for 16.862 flyvninger i september.

Finnair: 86,73 pct. – 10.224

SAS: 83,82 pct. – 27.278

Austrian: 81,02 pct. – 12.209

Norwegian: 80,76 pct. – 10.827

Swiss: 75,75 pct. – 12.227

Air France: 75,54 pct. – 28.650

British Airways: 75,23 pct. – 31.566

Alitalia: 74,81 pct. – 17.401

Vueling (Spanien): 73,68 pct. – 18.956

Lufthansa: 71,32 pct. – 45.127

KLM: 71,21 pct. – 22.141

Easyjet: 68,53 pct. – 49.024

TAP Portugal: 64,36 pct. rettighed for sine 11.347 flyvninger i september.

Flightstats havde i september 28 ruteflyselskaber i sin opgørelse over Major Airlines i Europa. Den gennemsnitlige punktlighed for de 28 med 396.855 flyvninger var 74,74 pct.

x

Læs Også

EU-flypassagerer skal beskyttes bedre

Den fælleseuropæiske rejsebureauforening opfordrer EU til at sikre bedre økonomisk beskyttelse af flypassagerer ved eventuelle konkurser af flyselskaber.

IAGs overtagelse af NIKI er i fare

Flyselskabet NIKI, som indgav konkursbegæring den 13. december og stoppede sine operationer, venter stadig på godkendelse af at bliver overtaget af International Airlines Group, IAG, men nu er der problemer.

Flere restauranter til lufthavnen

Til sommer er Københavns Lufthavn klar med udvidelse af Terminal 2 med 25 nye butikker og restauranter.

Rekordår for London Gatwick

London Gatwick kom ud af 2017 efter sin travleste december nogensinde, da 3,2 millioner passagerer benyttede lufthavnen, hvilket var en stigning på 1,5 procent i forhold til december 2916.

Officielt: Airbus lufter stop for A380

Airbus har svært ved at sælge dobbeltdækkerflyet. Nu antyder topdirektør, at produktionen måske indstilles.

Ny passagerrekord i München

Tysklands næststørste lufthavn rundede sidste år 44,6 millioner passagerer.