Iceland Express afviser ombooking

DRF og Forbrugerrådet har skarpt kritiseret selskabets håndtering af sagen, hvor formentlig godt 1.000 danskere med billetter til turen er efterladt forvirrede, misinformerede og stressede, skriver politiken.dk.

 

Passagerer, der havde billet til New York i november eller december, blev ombooket til andre selskaber eller fik deres penge refunderet. Men nu viser det sig, at selskabet har ændret politik over for kunder, der har booket til marts eller april. Nu kan de ikke længere blive ombooket, selv om Iceland Express har lovet det – både i e-mails til kunderne og på Politikens turengårtil.dk.

Iceland Express er ikke et flyselskab, men en rejsearrangør. Selskabet har en ansøgning hos de islandske myndigheder om at blive et luftfartsselskab, men det er ikke sket endnu. Det betyder, at man ikke er omfattet af EU-forordningen, som sikrer ombooking – også selv om billetten er dyrere.

 

Men Iceland Express har i flere tilfælde afvist ombooking og har i stedet valgt at refundere billetprisen så de forsmåede kunder selv kommer til at betale differencen mellem Iceland Express lavpriserne og de billetpriser, det nu er muligt at købe og hvor priserne typisk er langt højere.

 

Ingen af de forsmåede kunder, som Politiken har været i kontakt med har nogle større forventninger om, at Iceland Express vil dække differencen og Iceland Express har ikke ønsket at udtale sig.

Skrevet af Flemming Juul