Inca Tours overtager efter Billet Centralen

Billet Centralen mistede fredag i sidste uge retten til at udstede IATA-billetter – Billet Centralens ejer arbejder for en rekonstruktion af firmaet.

 

”En stor del af de mindre rejsebureauer, der har benyttet Billet Centralen vil allerede fra i dag, torsdag, få mulighed for at få udstedt deres IATA-flybilletter hos Inca Tours,” siger Ole Garde, direktør for TravelOffice i København, og tilføjer:

”Ejeren af Billet Centralen, Mohamed Arshad, og hans datter, Samara Ilazovski, selskabets direktør, arbejder på rekonstruktion af Billet Centralen, men ledelsen mener ikke, at det skal gå ud over Billet Centralens kunder, at det midlertidigt er meget vanskeligt at inddrive tilgodehavende fra Billet Centralens debitorer.”

 

Billet Centralens hjemmeside oplyser fortsat ikke om sin mistede ret til at udstede IATA-billetter.

 

Adm. direktør for Danmarks største turoperatør, Billetkontoret, Jesper Schou, sagde tirsdag til takeoff.dk:

”Vi ved kun at IATA – International Air Transport Association – har tilbagekaldt Billet Centralens ret til at udstede flybilletter. For os er det en konkurrent mindre, men vi ved ikke om det er noget endeligt eller om han (Mohamed Arshad, red) starter igen.”

 

Jesper Schou tilføjede: ”Billetkontoret har fået opringninger fra rejsebureauer, der hidtil har fået udstedt IATA-billetter hos Billet Centralen. Foreløbig har Billet Centralen udsendt pausesignal, vi ser om dette betyder lukning. Men meget få er kommet tilbage efter en lukning.”

 

Billetkontoret omsatte sidste regnskabsår for 500 mio.

 

I sin seneste årlige analyse af den danske rejsebranche, 2009-10, skrev Ole Egholm bl.a. at Billet Centralen, der åbnede i 1998, atter i det seneste regnskab – fra 2009 – har "meget fnidder."

 

Artiklen i tirsdag om Billet Centralens problemer udløste bl.a. denne kommentar fra Ole Garde fra TravelOffice:

”Jeg har med stort udbytte bl.a. brugt Billet Centralen som billetkontor. De har altid været venlige og dygtige til at hjælpe. Billet Centralen har medvirket til, at mange mindre rejsebureauer har overlevet i Danmark. Havde det ikke været for Billet Centralen og Mohamed Arshad, havde en stor del af nydanskerne været henvist til udenlandske bureauer, hvor der stort set aldrig er hjælp og rådgivning.

 

Da Dane Travel for nogle år siden gik konkurs, hjalp Mohamed Arshad og Billet Centralen mange mindre rejsebureauer, der fik problemer med at få udstedt deres flybilletter.
Det er blevet meget sværere at etablere sig som rejsebureau i Danmark. Lovgivningen er strammet kraftigt efter mange konkurser. Men det har ikke været små rejsebureauer, Mohamed Arshad og Billet Centralen har hjulpet med deres billetter. Det har været traditionelle danske rejsebureauer.

 

I dag kræves store garantier for at starte som rejsebureau og Mohamed Arshad har ofte været villig til at hjælpe nye bureauer.

 

Som oprindelig stifter af Billetkontoret, bliver jeg trist når jeg læser Jesper Schous reaktion på Billet Centralens problemer til takeoff.dk”

 

Hele Ole Gardes kommentar kan læses i forbindelse med takeoff.dk’s artikel i tirsdags: http://www.takeoff.dk/news/21338

 

Skrevet af Henrik Baumgarten