Ingen hjælp at hente fra Københavns Lufthavn

Flyselskaber som SAS og Sterling skal ikke forvente, at Københavns Lufthavn kommer med rabatter for at hjælpe dem gennem den aktuelle krise med stigende oliepriser og økonomisk afmatning. For lufthavnen er blandt de bedste og billigste i Europa, og hvis selskaberne fattes penge, må de droppe priskrigen og sætte deres billetpriser op. Sådan lyder beskeden fra topchefen i Københavns Lufthavne, skriver Berlingske Tidende i dag.

»Grunden til, at selskaberne taber penge, er, at de fører priskrig, og ingen tør være den første til at sætte billetprisen op. Hvis vi giver rabatter, så forlænger vi bare den priskrig,« siger Brian Petersen.

I Sterling mener topchefen, at lufthavnen burde udvise mere forståelse for kundernes situation. »Vi har faktisk hævet priserne, og vi har lagt brændstoftillæg oveni. Men olieprisen er jo fordoblet på et år, og hvis vi hævede priserne så meget, så ville vi miste halvdelen af vores passagerer. Spørgsmålet er, om lufthavnsdirektøren virkelig er klar til det,« siger adm. direktør i Sterling, Reza Taleghani.

Sterling får opbakning hos SAS, der påpeger, at den svenske hovedlufthavn, Arlanda, netop har tilbudt at sænke priserne op mod ti pct.

»Lufthavnen må forstå, at flyselskaber ikke er monopoler, der bare kan løse deres problemer ved at hæve priserne. Vi er derimod dem, der kommer med millioner af kunder til lufthavnen og dermed sikrer dem indtjening på parkering, butikker og den slags. Så man kunne vende den om og spørge, hvad lufthavnen mon vil betale os for at komme med de mange passagerer,« siger adm. direktør i SAS Danmark Susanne Larsen.

 

Skrevet af Hanne Aaen Lassen